Veiling ZON vraagt flextelers voor vullen agf-schap | RetailDetail

Veiling gaat flextelers beter betalen

Veiling gaat flextelers beter betalen

Veiling ZON in Venlo zet en opmerkelijke stap in de strijd tegen voedselverspilling én lege schappen: telers die supermarkten flexibel willen beleveren om lege groenteschappen in de winkel te vullen, krijgen als compensatie betere prijzen.

Snel leveren bij acties

De flextelers kunnen met deze aanpak supermarkten snel en op het gewenste moment met groenten beleveren en zo lege agf-schappen in de winkel beperken. Dit kan bij prijsacties voor agf het geval zijn, bijvoorbeeld wanneer de verkopen sneller gaan dan er product in de winkel beschikbaar is. Directeur Michiel van Ginkel meldt dat het om groenten uit de vollegrondsteelten gaat, maar kan nog niet aangeven om welke soorten het gaat.

 

In ruil voor deze extra leverservice krijgen de telers een betere prijs voor hun product, meldt De Limburger. De ondernemers moeten dan voorzien in meer logistiek, koelfaciliteiten en de inzet van hun medewerkers aanpassen.

 

De veiling laat desgevraagd weten dat het plan op dit moment nog niet concreet genoeg is om mededelingen over te kunnen doen. “Zolang we met afnemers geen vaste afspraken hebben over een ‘flexregeling’ bij bepaalde productgroepen is het voor ons te prematuur om daarmee naar buiten te gaan”, aldus ZON.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.