Verbetering in zicht voor vleesbedrijf Vion Food | RetailDetail

Verbetering in zicht voor vleesbedrijf Vion Food

Verbetering in zicht voor vleesbedrijf Vion Food

De vleesgroep Vion Food komt met betere resultaten, al blijft het bedrijf rode cijfers publiceren. Het bedrijf zelf zegt stappen te hebben gezet naar een gezonde toekomst en verwacht snel een nieuwe CEO te kunnen aankondigen.

2014 in teken van herpositionering

Vion Food Group is specialist in vers varkensvlees en vers rundvlees en daarvan afgeleide producten voor retail, foodservice en vleeswarenindustrie. Het bedrijf levert aan klanten uit de retail-, industrie- en foodservicesector in Nederland, Duitsland, Europa en de rest van de wereld. 

 

Het jaar 2014 was voor Vion Food een jaar van veranderingen waarin, na de verkoop van Vion Ingredients, een duidelijke focus is komen te liggen op productie en verwerking van vers vlees in Nederland en Duitsland. Tom Heidman, interim-CEO Vion Food: “Vorig jaar hebben we een intensief jaar gehad. Na de verkoop van Vion Ingredients stond 2014 in het teken van het opnieuw positioneren en integreren van onze activiteiten met als doel het rendement te verbeteren."

 

Concreet is de interne organisatie aangepast en werden kleinere productielocaties gesloten of verkocht. Tegelijk werd er geïnvesteerd, onder meer de aankondiging van een investering van zo'n 25 miljoen euro in de productielocaties in Zuid-Duitsland en een investering ter waarde van 4 miljoen euro in Groenlo in Nederland. "In combinatie met onze toegang tot wereldwijde afzetmarkten, geeft dit ons de mogelijkheid onze in-house expertise optimaal in te zetten om tot een steeds betere verwaarding van onze dieren te komen", aldus nog Heidman.

 

Dalende omzet maar goede vooruitzichten

Als gevolg van de verkoop van Vion Ingredients daalde de netto-omzet van 7 naar 5 miljard euro. Op het einde van het jaar klokte de onderneming af op een nettoverlies van 21 miljoen euro. Dat er het jaar voordien nog een grote winst werd opgetekend (516 miljoen euro), was te danken aan een eenmalig positief effect van 781 miljoen euro uit de verkoop van onderdelen van de groep.

 

Met de verbeterde resultaten in 2014 en de interne verbeteringen is een gezonde basis gelegd voor verdere resultaatsverbetering, aldus het bedrijf dat vetrouwen heeft in de toekomst. In april van dit jaar werd nog een nieuwe werkkapitaalfinanciering overeengekomen, die de nodige financiële armslag moet geven om de toekomstplannen te bewerkstelligen. Vion Food wil voor het einde van de zomer ook een nieuwe CEO benoemen, die de toekomst van Vion verder vorm zal geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.