Verbetering in zicht voor vleesbedrijf Vion Food | RetailDetail

Verbetering in zicht voor vleesbedrijf Vion Food

Verbetering in zicht voor vleesbedrijf Vion Food

De vleesgroep Vion Food komt met betere resultaten, al blijft het bedrijf rode cijfers publiceren. Het bedrijf zelf zegt stappen te hebben gezet naar een gezonde toekomst en verwacht snel een nieuwe CEO te kunnen aankondigen.

2014 in teken van herpositionering

Vion Food Group is specialist in vers varkensvlees en vers rundvlees en daarvan afgeleide producten voor retail, foodservice en vleeswarenindustrie. Het bedrijf levert aan klanten uit de retail-, industrie- en foodservicesector in Nederland, Duitsland, Europa en de rest van de wereld. 

 

Het jaar 2014 was voor Vion Food een jaar van veranderingen waarin, na de verkoop van Vion Ingredients, een duidelijke focus is komen te liggen op productie en verwerking van vers vlees in Nederland en Duitsland. Tom Heidman, interim-CEO Vion Food: “Vorig jaar hebben we een intensief jaar gehad. Na de verkoop van Vion Ingredients stond 2014 in het teken van het opnieuw positioneren en integreren van onze activiteiten met als doel het rendement te verbeteren."

 

Concreet is de interne organisatie aangepast en werden kleinere productielocaties gesloten of verkocht. Tegelijk werd er geïnvesteerd, onder meer de aankondiging van een investering van zo'n 25 miljoen euro in de productielocaties in Zuid-Duitsland en een investering ter waarde van 4 miljoen euro in Groenlo in Nederland. "In combinatie met onze toegang tot wereldwijde afzetmarkten, geeft dit ons de mogelijkheid onze in-house expertise optimaal in te zetten om tot een steeds betere verwaarding van onze dieren te komen", aldus nog Heidman.

 

Dalende omzet maar goede vooruitzichten

Als gevolg van de verkoop van Vion Ingredients daalde de netto-omzet van 7 naar 5 miljard euro. Op het einde van het jaar klokte de onderneming af op een nettoverlies van 21 miljoen euro. Dat er het jaar voordien nog een grote winst werd opgetekend (516 miljoen euro), was te danken aan een eenmalig positief effect van 781 miljoen euro uit de verkoop van onderdelen van de groep.

 

Met de verbeterde resultaten in 2014 en de interne verbeteringen is een gezonde basis gelegd voor verdere resultaatsverbetering, aldus het bedrijf dat vetrouwen heeft in de toekomst. In april van dit jaar werd nog een nieuwe werkkapitaalfinanciering overeengekomen, die de nodige financiële armslag moet geven om de toekomstplannen te bewerkstelligen. Vion Food wil voor het einde van de zomer ook een nieuwe CEO benoemen, die de toekomst van Vion verder vorm zal geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.