Verdwijnen C1000 stuwt marge supermarkten omhoog

Verdwijnen C1000 stuwt marge supermarkten omhoog

De Nederlandse supermarkten gaan gemiddeld meer geld verdienen door het verdwijnen van C1000. Door de overname door Jumbo verdwijnt de grootste actiesupermarkt van Nederland uit de markt, en zo hoeven concurrenten minder te stunten met prijzen.

Eerst de strijd, dan de ontspanning

Omdat in het aantal aanbiedingen of de diepte van de aanbiedingen kan worden gesneden, nemen de marges van supermarktketens toe, stellen analisten van ABN Amro in een Sectorupdate over de supermarktindustrie in Nederland. Een tweede effect is dat met het verdwijnen van C1000 de marge op A-merken stabieler zal worden. Daardoor kan de prijs lager worden gehouden om tegemoet te blijven komen aan prijsbewuste consumenten.

 

Deze ontwikkeling is er echter eentje op de langere termijn: "Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om de C1000-klant en verwachten wij een toename van vaste lageprijsacties of bulkacties waarmee supermarkten actiegevoelige klanten hopen aan te trekken", menen de analisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top