Verdwijnen C1000 stuwt marge supermarkten omhoog

Verdwijnen C1000 stuwt marge supermarkten omhoog

De Nederlandse supermarkten gaan gemiddeld meer geld verdienen door het verdwijnen van C1000. Door de overname door Jumbo verdwijnt de grootste actiesupermarkt van Nederland uit de markt, en zo hoeven concurrenten minder te stunten met prijzen.

Eerst de strijd, dan de ontspanning

Omdat in het aantal aanbiedingen of de diepte van de aanbiedingen kan worden gesneden, nemen de marges van supermarktketens toe, stellen analisten van ABN Amro in een Sectorupdate over de supermarktindustrie in Nederland. Een tweede effect is dat met het verdwijnen van C1000 de marge op A-merken stabieler zal worden. Daardoor kan de prijs lager worden gehouden om tegemoet te blijven komen aan prijsbewuste consumenten.

 

Deze ontwikkeling is er echter eentje op de langere termijn: "Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om de C1000-klant en verwachten wij een toename van vaste lageprijsacties of bulkacties waarmee supermarkten actiegevoelige klanten hopen aan te trekken", menen de analisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top