Vertrekkende Markthal-slager "verwachtte meer marktsfeer" | RetailDetail

Vertrekkende Markthal-slager "verwachtte meer marktsfeer"

Vertrekkende Markthal-slager "verwachtte meer marktsfeer"

Ondernemer Joey Kemp van slagerij J&S heeft zijn kraam in de Markthal Rotterdam te koop gezet op Marktplaats. Hij zegt ontevreden te zijn over de sfeer in de Markthal.

Markthal op Marktplaats mag niet

"Ik verwachtte met J&S in een echte marktsfeer te gaan ondernemen. Op de buitenmarkt hier vlakbij daar loop je op een markt. Hier binnen is het exclusiever en er heerst geen marktsfeer", aldus Kemp. J&S wilde met de versunit goedkope vleesproducten verkopen aan de gemiddelde Rotterdamse consument "en niet aan exclusieve klantwensen voldoen".

 

Slager Kemp, die inmiddels een bod van 165.000 euro voor de versunit kreeg, moest de aanbieding van de Markthal-directie verwijderen omdat dit niet zou zijn toegestaan. "Ik heb nu overleg met projectontwikkelaar Provast en verhuurder Corio over mijn plannen. Daarnaast ben ik met meerdere geïnteresseerden in gesprek over de verkoop", aldus Kemp.

 

Geen verwachtingen

De slager heeft geen verwachtingen meer van de bijzondere verslocatie onder de indrukwekkende kleurrijke plafondschildering die nog geen drie maanden geleden werd geopend. "Ik kan beter nu verkopen dan over een tijdje. Dan staan er meer units te koop."

 

"Ik blijf bij mijn bewering dat er over twee jaar gegarandeerd dertig huurders verdwenen zijn. Sommige ondernemers halen een omzet van slechts 100 euro per dag", stelt Kemp. "In het begin was het stervensdruk, maar het blijft op maandagen vaak heel stil. Ik heb met alle Markthal-ondernemers contact en hoor veel geluiden over teruglopende omzetten", vertelt de slager.

 

De vershal trekt genoeg belangstellenden en kijkers. In de eerste maanden kwamen er twee miljoen mensen, de Sinterklaasweek trok 160.000 bezoekers. "Maar kijkers zijn geen kopers", constateert hij.

 

Meer huurders vertrekken

De versunit van J&S is niet de eerste lege kraam in de Markthal: telerscoöperatie Buutegeweun van Goeree-Overflakkee is inmiddels vertrokken vanwege teleurstellende omzetten en faillissement. Een snoepkraam kreeg een andere ondernemer en Arq Veggie Food zegde het huurcontract van drie maanden op.

 

Er komen echter ook nieuwe ondernemers in de Markthal: zo openden onlangs een kraam met internationale kaassoorten, Monsieur Saucisson worstspecialiteiten en restaurant Fellini Rotterdam.

 

De toekomst

Of de Markthal Rotterdam een succes wordt, moet nog blijken: de enorme bezoekersaantallen in de eerste openingsweken zeggen nog weinig over de omzet die de ondernemers moeten gaan realiseren. Velen van hen tekenden een proefcontract voor de huur van drie maanden in plaats van een tweejarig contract.

 

Niet alleen de prijs en de periode, ook dagelijkse openingstijden plus een wekelijkse koopavond vergen veel bedrijfskosten van een versconcept. Wanneer de drommen kijkers uit de openingsperiode zijn verdwenen moeten Rotterdammers de Markthal dan ook voor de dagelijkse boodschappen weten te vinden. 

 

Deskundigen verwachten dat met name het onderscheid met de supermarkt, de nadruk op ambacht, de versbeleving, de aandacht voor lokaal en regionaal, de kwaliteit en de unieke sfeer de doorslag moeten geven als succesfactoren voor de Markthal.

 

Tegelijkertijd zijn er twijfels over het prijsniveau, dat nu nog te duur zou zijn. Bovendien ontbreekt tot nu toe volgens critici de authentieke levendige marktsfeer in de Markthal, hoewel de naam anders doet vermoeden.

 

Een ander geluid komt van ondernemers van de omringende verswinkels en van vershandelaren van de naburige buitenmarkt: zij vrezen invloed op hun omzet vanwege een aanzuigende werking van de speciaalzaken in de Markthal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.