Vertrekkende Markthal-slager "verwachtte meer marktsfeer" | RetailDetail

Vertrekkende Markthal-slager "verwachtte meer marktsfeer"

Vertrekkende Markthal-slager "verwachtte meer marktsfeer"

Ondernemer Joey Kemp van slagerij J&S heeft zijn kraam in de Markthal Rotterdam te koop gezet op Marktplaats. Hij zegt ontevreden te zijn over de sfeer in de Markthal.

Markthal op Marktplaats mag niet

"Ik verwachtte met J&S in een echte marktsfeer te gaan ondernemen. Op de buitenmarkt hier vlakbij daar loop je op een markt. Hier binnen is het exclusiever en er heerst geen marktsfeer", aldus Kemp. J&S wilde met de versunit goedkope vleesproducten verkopen aan de gemiddelde Rotterdamse consument "en niet aan exclusieve klantwensen voldoen".

 

Slager Kemp, die inmiddels een bod van 165.000 euro voor de versunit kreeg, moest de aanbieding van de Markthal-directie verwijderen omdat dit niet zou zijn toegestaan. "Ik heb nu overleg met projectontwikkelaar Provast en verhuurder Corio over mijn plannen. Daarnaast ben ik met meerdere geïnteresseerden in gesprek over de verkoop", aldus Kemp.

 

Geen verwachtingen

De slager heeft geen verwachtingen meer van de bijzondere verslocatie onder de indrukwekkende kleurrijke plafondschildering die nog geen drie maanden geleden werd geopend. "Ik kan beter nu verkopen dan over een tijdje. Dan staan er meer units te koop."

 

"Ik blijf bij mijn bewering dat er over twee jaar gegarandeerd dertig huurders verdwenen zijn. Sommige ondernemers halen een omzet van slechts 100 euro per dag", stelt Kemp. "In het begin was het stervensdruk, maar het blijft op maandagen vaak heel stil. Ik heb met alle Markthal-ondernemers contact en hoor veel geluiden over teruglopende omzetten", vertelt de slager.

 

De vershal trekt genoeg belangstellenden en kijkers. In de eerste maanden kwamen er twee miljoen mensen, de Sinterklaasweek trok 160.000 bezoekers. "Maar kijkers zijn geen kopers", constateert hij.

 

Meer huurders vertrekken

De versunit van J&S is niet de eerste lege kraam in de Markthal: telerscoöperatie Buutegeweun van Goeree-Overflakkee is inmiddels vertrokken vanwege teleurstellende omzetten en faillissement. Een snoepkraam kreeg een andere ondernemer en Arq Veggie Food zegde het huurcontract van drie maanden op.

 

Er komen echter ook nieuwe ondernemers in de Markthal: zo openden onlangs een kraam met internationale kaassoorten, Monsieur Saucisson worstspecialiteiten en restaurant Fellini Rotterdam.

 

De toekomst

Of de Markthal Rotterdam een succes wordt, moet nog blijken: de enorme bezoekersaantallen in de eerste openingsweken zeggen nog weinig over de omzet die de ondernemers moeten gaan realiseren. Velen van hen tekenden een proefcontract voor de huur van drie maanden in plaats van een tweejarig contract.

 

Niet alleen de prijs en de periode, ook dagelijkse openingstijden plus een wekelijkse koopavond vergen veel bedrijfskosten van een versconcept. Wanneer de drommen kijkers uit de openingsperiode zijn verdwenen moeten Rotterdammers de Markthal dan ook voor de dagelijkse boodschappen weten te vinden. 

 

Deskundigen verwachten dat met name het onderscheid met de supermarkt, de nadruk op ambacht, de versbeleving, de aandacht voor lokaal en regionaal, de kwaliteit en de unieke sfeer de doorslag moeten geven als succesfactoren voor de Markthal.

 

Tegelijkertijd zijn er twijfels over het prijsniveau, dat nu nog te duur zou zijn. Bovendien ontbreekt tot nu toe volgens critici de authentieke levendige marktsfeer in de Markthal, hoewel de naam anders doet vermoeden.

 

Een ander geluid komt van ondernemers van de omringende verswinkels en van vershandelaren van de naburige buitenmarkt: zij vrezen invloed op hun omzet vanwege een aanzuigende werking van de speciaalzaken in de Markthal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.