VION Food in opspraak in nieuw vleesschandaal

VION Food in opspraak in nieuw vleesschandaal

De Nederlandse vleesverwerker VION Food uit Boxtel zou volgens het tv-programma Zembla sjoemelen met vlees. Werknemers van het bedrijf getuigen anoniem dat ze dagelijks gewoon vlees verpakken als duurder vlees met diervriendelijk keurmerk. Het bedrijf ontkent in alle toonaarden.

Gesjoemel met "Beter Leven"-vlees

Nederland moet nog volop bekomen van de "dierenpoep-in-slachthuizen"-affaire of het VARA-onderzoeksprogramma Zembla pakt alweer uit met een nieuw vleesschandaal. Volgens het programma zou vlees in de supermarkt met het "Beter Leven"-keurmerk – dat moet garanderen dat het dier een beter leven heeft gehad dan een dier uit de industrie – geregeld niet voldoen aan de eisen die de Dierenbescherming daarvoor heeft opgesteld.

 

Spil in deze nieuwe affaire blijkt het vleesbedrijf VION Food uit Boxtel, de grootste leverancier van vlees aan Nederlandse supermarkten. Die firma zou volgens medewerkers dagelijks gewoon vlees mengen onder duurzaam vlees. "Als de vraag hoger is dan het aanbod, dan wordt er wel eens mee gerommeld. Dan wordt er door de leidinggevende gezegd: 'doe er maar ander vlees bij'. Dat gebeurt elke dag", zegt een klokkenluider in het programma, dat vanavond wordt uitgezonden.

 

VION Food ontkent

Het in opspraak gebrachte bedrijf, een van de grootste slachters van Europa (met een jaaromzet van 9,5 miljard euro), ontkent de aantijgingen in alle toonaarden. Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf zich "absoluut niet herkent in de beschuldigingen" en dat het "onzin" is dat het zijn medewerkers zou opdragen te sjoemelen met vlees. "Wij zijn een integer bedrijf en onze eigen controles geven niets verkeerds aan. Alles klopt", klinkt het.

 

VION Food haalt meteen ook uit naar Zembla: "Wij willen graag weten wat er aan de hand is, zodat we, mocht er iets zijn, dat kunnen aanpakken. Maar Zembla weigert, ondanks dat we al geruime tijd contact hebben, de informatie te delen. We tasten volledig in het duister."

 

Het bedrijf onderstreept dat het "een strikt kwaliteitsbeleid heeft" en "al meer dan 10 jaar een zero-tolerance op bezoedeling van vlees hanteert". Een duidelijke verwijzing naar dat andere schandaal, dat ook vanavond aan bod komt in de Zembla-uitzending.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top