VION Food in opspraak in nieuw vleesschandaal | RetailDetail

VION Food in opspraak in nieuw vleesschandaal

VION Food in opspraak in nieuw vleesschandaal

De Nederlandse vleesverwerker VION Food uit Boxtel zou volgens het tv-programma Zembla sjoemelen met vlees. Werknemers van het bedrijf getuigen anoniem dat ze dagelijks gewoon vlees verpakken als duurder vlees met diervriendelijk keurmerk. Het bedrijf ontkent in alle toonaarden.

Gesjoemel met "Beter Leven"-vlees

Nederland moet nog volop bekomen van de "dierenpoep-in-slachthuizen"-affaire of het VARA-onderzoeksprogramma Zembla pakt alweer uit met een nieuw vleesschandaal. Volgens het programma zou vlees in de supermarkt met het "Beter Leven"-keurmerk – dat moet garanderen dat het dier een beter leven heeft gehad dan een dier uit de industrie – geregeld niet voldoen aan de eisen die de Dierenbescherming daarvoor heeft opgesteld.

 

Spil in deze nieuwe affaire blijkt het vleesbedrijf VION Food uit Boxtel, de grootste leverancier van vlees aan Nederlandse supermarkten. Die firma zou volgens medewerkers dagelijks gewoon vlees mengen onder duurzaam vlees. "Als de vraag hoger is dan het aanbod, dan wordt er wel eens mee gerommeld. Dan wordt er door de leidinggevende gezegd: 'doe er maar ander vlees bij'. Dat gebeurt elke dag", zegt een klokkenluider in het programma, dat vanavond wordt uitgezonden.

 

VION Food ontkent

Het in opspraak gebrachte bedrijf, een van de grootste slachters van Europa (met een jaaromzet van 9,5 miljard euro), ontkent de aantijgingen in alle toonaarden. Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf zich "absoluut niet herkent in de beschuldigingen" en dat het "onzin" is dat het zijn medewerkers zou opdragen te sjoemelen met vlees. "Wij zijn een integer bedrijf en onze eigen controles geven niets verkeerds aan. Alles klopt", klinkt het.

 

VION Food haalt meteen ook uit naar Zembla: "Wij willen graag weten wat er aan de hand is, zodat we, mocht er iets zijn, dat kunnen aanpakken. Maar Zembla weigert, ondanks dat we al geruime tijd contact hebben, de informatie te delen. We tasten volledig in het duister."

 

Het bedrijf onderstreept dat het "een strikt kwaliteitsbeleid heeft" en "al meer dan 10 jaar een zero-tolerance op bezoedeling van vlees hanteert". Een duidelijke verwijzing naar dat andere schandaal, dat ook vanavond aan bod komt in de Zembla-uitzending.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.