VION Food in opspraak in nieuw vleesschandaal

VION Food in opspraak in nieuw vleesschandaal

De Nederlandse vleesverwerker VION Food uit Boxtel zou volgens het tv-programma Zembla sjoemelen met vlees. Werknemers van het bedrijf getuigen anoniem dat ze dagelijks gewoon vlees verpakken als duurder vlees met diervriendelijk keurmerk. Het bedrijf ontkent in alle toonaarden.

Gesjoemel met "Beter Leven"-vlees

Nederland moet nog volop bekomen van de "dierenpoep-in-slachthuizen"-affaire of het VARA-onderzoeksprogramma Zembla pakt alweer uit met een nieuw vleesschandaal. Volgens het programma zou vlees in de supermarkt met het "Beter Leven"-keurmerk – dat moet garanderen dat het dier een beter leven heeft gehad dan een dier uit de industrie – geregeld niet voldoen aan de eisen die de Dierenbescherming daarvoor heeft opgesteld.

 

Spil in deze nieuwe affaire blijkt het vleesbedrijf VION Food uit Boxtel, de grootste leverancier van vlees aan Nederlandse supermarkten. Die firma zou volgens medewerkers dagelijks gewoon vlees mengen onder duurzaam vlees. "Als de vraag hoger is dan het aanbod, dan wordt er wel eens mee gerommeld. Dan wordt er door de leidinggevende gezegd: 'doe er maar ander vlees bij'. Dat gebeurt elke dag", zegt een klokkenluider in het programma, dat vanavond wordt uitgezonden.

 

VION Food ontkent

Het in opspraak gebrachte bedrijf, een van de grootste slachters van Europa (met een jaaromzet van 9,5 miljard euro), ontkent de aantijgingen in alle toonaarden. Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf zich "absoluut niet herkent in de beschuldigingen" en dat het "onzin" is dat het zijn medewerkers zou opdragen te sjoemelen met vlees. "Wij zijn een integer bedrijf en onze eigen controles geven niets verkeerds aan. Alles klopt", klinkt het.

 

VION Food haalt meteen ook uit naar Zembla: "Wij willen graag weten wat er aan de hand is, zodat we, mocht er iets zijn, dat kunnen aanpakken. Maar Zembla weigert, ondanks dat we al geruime tijd contact hebben, de informatie te delen. We tasten volledig in het duister."

 

Het bedrijf onderstreept dat het "een strikt kwaliteitsbeleid heeft" en "al meer dan 10 jaar een zero-tolerance op bezoedeling van vlees hanteert". Een duidelijke verwijzing naar dat andere schandaal, dat ook vanavond aan bod komt in de Zembla-uitzending.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top