Vis verkocht op markt vaak niet vers | RetailDetail

Vis verkocht op markt vaak niet vers

Vis verkocht op markt vaak niet vers

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat vis die verkocht wordt op de markt vaak niet vers of zelfs bedorven is. Sommige producten tijdens de test waren zelfs besmet met de e.coli-bacterie.

Zalm verser dan schol en pangasius

Voor zijn onderzoek testte de Consumentenbond de kwaliteit van verkochte zalm, pangasius en schol bij achttien marktkramers in Den Haag, Leiden, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. Daaruit bleek dat de vis verschillende keren bedorven was. Wie vis koopt op de markt kiest het best voor zalm, aangezien die beter uit de test kwam dan de verkochte schol of pangasius. Op warme dagen waren de resultaten trouwens nog een stuk slechter, omdat vis dan sneller bederft.

 

De drie slechtste kramen stonden allemaal op de Afrikaandermarkt in Rotterdam, terwijl de best scorende kramen te vinden zijn in Den Haag. "De resultaten wijzen erop dat veel te veel viskramen hun zaakjes niet op orde hebben. De branche moet hier echt werk van maken. Ook moet de NVWA voldoende middelen krijgen om streng toezicht uit te kunnen oefenen en in te kunnen grijpen", stelt campagneleider Henry Uitslag van de Consumentenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.