Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid | RetailDetail

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven zijn opener geworden over hun dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de internationale 'Business Benchmark' voor het welzijn van landbouwdieren (BBFAW). Daarin staan de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 90 voedingsbedrijven.

 

Meer bedrijven publiceerden beleid

Het aandeel van bedrijven dat het dierenwelzijnsbeleid publiceerde nam toe van 46 procent in 2012 naar 69 procent in 2015. De bedrijven die doelstellingen voor het welzijn van landbouwhuisdieren hebben gemaakt steeg van 26 procent naar 54 procent.

 

Van de vier Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, zakte Vion Food echter wel een categorie (van 3 naar 4). Unilever (2), Ahold (3) en Friesland Campina (3) behielden hun plaats.

 

Ondanks de algemene vooruitgang, die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, gaf 40 procent van de aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King, Domino's Pizza Group en Starbucks, weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwdieren.

 

DE BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World AnimalProtection (WAP). Het rapport kan hier worden geraadpleegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.