Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid | RetailDetail

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven zijn opener geworden over hun dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de internationale 'Business Benchmark' voor het welzijn van landbouwdieren (BBFAW). Daarin staan de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 90 voedingsbedrijven.

 

Meer bedrijven publiceerden beleid

Het aandeel van bedrijven dat het dierenwelzijnsbeleid publiceerde nam toe van 46 procent in 2012 naar 69 procent in 2015. De bedrijven die doelstellingen voor het welzijn van landbouwhuisdieren hebben gemaakt steeg van 26 procent naar 54 procent.

 

Van de vier Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, zakte Vion Food echter wel een categorie (van 3 naar 4). Unilever (2), Ahold (3) en Friesland Campina (3) behielden hun plaats.

 

Ondanks de algemene vooruitgang, die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, gaf 40 procent van de aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King, Domino's Pizza Group en Starbucks, weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwdieren.

 

DE BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World AnimalProtection (WAP). Het rapport kan hier worden geraadpleegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.