Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China

Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China

Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China
Shutterstock

De Amerikaanse retailketen Walmart breidt uit in China met een kleinere versie van zijn bekende hypermarkt. De high-tech supermarkt richt zich vooral op het groeiend aantal online winkelende Chinezen en biedt mobiele betalingen via WeChat aan.

 

Klein maar high-tech

Walmart Inc lanceert een bescheidener winkelconcept in China om tegemoet te komen aan de winkelgewoonten van de Chinezen: winkelen met mobiele apparaten wint aan populariteit in het land en grote spelers zoals Alibaba en Tencent evolueren snel naar een multichannelaanpak, die meer traditionele retailers zoals Walmart naar het tweede plan verwijzen.

 

Het winkelconcept ontwikkeld door het Amerikaanse Walmart beknibbelt dan wel op ruimte - al is voorlopig niet bekend hoeveel kleiner de winkels worden - maar kiest ervoor om toch zo'n 8.000 producten, van gefrituurde schaaldieren tot vers fruit, in het aanbod op te nemen. De keuze valt daarbij vooral op producten (90 procent) die ook al online te koop zijn op de Walmart-webshop van de Chinese online marktplaats JD.com. Wie online bestelt, kan de producten ook al na amper 29 minuten thuis geleverd krijgen als de klant binnen een straal van 2 kilometer van de winkel woont.

 

Walmart maakt de winkelbeleving ook een stuk technologischer door mensen in de nieuwe supermarkten de mogelijkheid te geven om met de populaire app WeChat te betalen. Met dit winkelconcept, dat speciaal voor de Chinese markt werd ontwikkeld, hoopt Walmart om de concurrentie van andere grote retailers als Amazon en Alibaba het hoofd te bieden en zijn online inkomsten, die voorlopig onder de verwachtingen van de analysten blijven, een sterke boost te geven. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.