Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China

Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China

Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China
Shutterstock

De Amerikaanse retailketen Walmart breidt uit in China met een kleinere versie van zijn bekende hypermarkt. De high-tech supermarkt richt zich vooral op het groeiend aantal online winkelende Chinezen en biedt mobiele betalingen via WeChat aan.

 

Klein maar high-tech

Walmart Inc lanceert een bescheidener winkelconcept in China om tegemoet te komen aan de winkelgewoonten van de Chinezen: winkelen met mobiele apparaten wint aan populariteit in het land en grote spelers zoals Alibaba en Tencent evolueren snel naar een multichannelaanpak, die meer traditionele retailers zoals Walmart naar het tweede plan verwijzen.

 

Het winkelconcept ontwikkeld door het Amerikaanse Walmart beknibbelt dan wel op ruimte - al is voorlopig niet bekend hoeveel kleiner de winkels worden - maar kiest ervoor om toch zo'n 8.000 producten, van gefrituurde schaaldieren tot vers fruit, in het aanbod op te nemen. De keuze valt daarbij vooral op producten (90 procent) die ook al online te koop zijn op de Walmart-webshop van de Chinese online marktplaats JD.com. Wie online bestelt, kan de producten ook al na amper 29 minuten thuis geleverd krijgen als de klant binnen een straal van 2 kilometer van de winkel woont.

 

Walmart maakt de winkelbeleving ook een stuk technologischer door mensen in de nieuwe supermarkten de mogelijkheid te geven om met de populaire app WeChat te betalen. Met dit winkelconcept, dat speciaal voor de Chinese markt werd ontwikkeld, hoopt Walmart om de concurrentie van andere grote retailers als Amazon en Alibaba het hoofd te bieden en zijn online inkomsten, die voorlopig onder de verwachtingen van de analysten blijven, een sterke boost te geven. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.