Willem en Drees stopt leveren aan supermarkten | RetailDetail

Willem en Drees stopt leveren aan supermarkten

 Willem en Drees stopt leveren aan supermarkten

Willem en Drees is gestopt met belevering van lokale groenten en fruit aan ongeveer zevenhonderd supermarkten van Jumbo, Coop en Spar.

Direct leveren interessanter

Direct leveren aan de consument is een interessantere markt, aldus Drees Peter van den Bosch, die op 1 januari directeur van Willem en Drees en Beebox werd. Ook levering aan horeca en cateraars ziet hij als groeimarkt.

 

Met Beebox, een franchiseconcept voor biologische maaltijden dat nu enkele jaren thuis bezorgt, wil hij een abonnementsvorm opzetten waarbij de consument keuze heeft. En dat gaan we "anders doen dan dat je tot nu toe op de markt ziet", verzekert de directeur in Nieuwe Oogst. Nu krijgt de consument via beebox nog drie maaltijden, maar beebox wil hier gemakselementen aan toevoegen en de consument hierbij nadrukkelijk betrekken. 

 

Dit voorjaar maakt hij bekend hoe het plan eruit gaat zien.Van den Bosch wil over vijf jaar "het voorbeeld zijn van een alternatieve voedselketen met schaal. Wij hopen dat wij dan het bedrijf zijn dat boeren verbindt aan de consumenten."

 

Supers houden regie op vers

Van den Bosch en Willem Treep constateerden dat retailers vers als hun eigendomein blijven zien: "Ze willen er de regie op houden", geeft de Willem en Drees-directeur aan. "Ze hebben veel dingen van ons overgenomen, zoals het creëren van sfeer door het plaatsen van houten kratjes. Maar ze kunnen nu bijvoorbeeld een relatief kleine teelt als pastinaak goedkoper bij The Greenery inkopen."

 

Meer dan de helft van de omzet van Willem en Drees, een paar miljoen euro, kwam van de verkoop van lokaal geproduceerd groenten en fruit in supermarkten. "Het was niet dat het niet langer houdbaar was, maar de retailtak groeide het laatste jaar niet meer. Het is dan niet vreemd om je na acht jaar te heroriënteren en meer focus aan te brengen in de activiteiten", aldus Van den Bosch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.