Willem en Drees stopt leveren aan supermarkten | RetailDetail

Willem en Drees stopt leveren aan supermarkten

 Willem en Drees stopt leveren aan supermarkten

Willem en Drees is gestopt met belevering van lokale groenten en fruit aan ongeveer zevenhonderd supermarkten van Jumbo, Coop en Spar.

Direct leveren interessanter

Direct leveren aan de consument is een interessantere markt, aldus Drees Peter van den Bosch, die op 1 januari directeur van Willem en Drees en Beebox werd. Ook levering aan horeca en cateraars ziet hij als groeimarkt.

 

Met Beebox, een franchiseconcept voor biologische maaltijden dat nu enkele jaren thuis bezorgt, wil hij een abonnementsvorm opzetten waarbij de consument keuze heeft. En dat gaan we "anders doen dan dat je tot nu toe op de markt ziet", verzekert de directeur in Nieuwe Oogst. Nu krijgt de consument via beebox nog drie maaltijden, maar beebox wil hier gemakselementen aan toevoegen en de consument hierbij nadrukkelijk betrekken. 

 

Dit voorjaar maakt hij bekend hoe het plan eruit gaat zien.Van den Bosch wil over vijf jaar "het voorbeeld zijn van een alternatieve voedselketen met schaal. Wij hopen dat wij dan het bedrijf zijn dat boeren verbindt aan de consumenten."

 

Supers houden regie op vers

Van den Bosch en Willem Treep constateerden dat retailers vers als hun eigendomein blijven zien: "Ze willen er de regie op houden", geeft de Willem en Drees-directeur aan. "Ze hebben veel dingen van ons overgenomen, zoals het creëren van sfeer door het plaatsen van houten kratjes. Maar ze kunnen nu bijvoorbeeld een relatief kleine teelt als pastinaak goedkoper bij The Greenery inkopen."

 

Meer dan de helft van de omzet van Willem en Drees, een paar miljoen euro, kwam van de verkoop van lokaal geproduceerd groenten en fruit in supermarkten. "Het was niet dat het niet langer houdbaar was, maar de retailtak groeide het laatste jaar niet meer. Het is dan niet vreemd om je na acht jaar te heroriënteren en meer focus aan te brengen in de activiteiten", aldus Van den Bosch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.