Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Consumenten doen vanwege de economische crisis bewuster boodschappen. Er wordt bespaard op kant-en-klaarmaaltijden en vooral meer uitgegeven aan gezonde voeding, zo blijkt uit het Winkelonderzoek 2012: ‘Winkelgedrag in crisistijd’. 

Winkelgedrag in crisistijd

Het onderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy gaat met name in op veranderend winkelgedrag in crisistijd, merkassociaties en loyaliteit aan (huis)merken. Meer dan 1.800 respondenten deden mee aan het onderzoek, waaronder lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Ruim 40 procent van de respondenten zegt dit jaar minder geld te kunnen besteden in vergelijking met 2009, terwijl 21 procent van de ondervraagden juist meer kan uitgeven. De budgethoogte voor de boodschappen is weliswaar min of meer hetzelfde gebleven, maar hoe geld besteed wordt is wel degelijk veranderd.

 

Zo leven consumenten gemiddeld gezonder, doen ze bewuster boodschappen en kopen ze meer gezonde producten. Wie een kleiner budget heeft, let ook meer op de prijs van producten. Zij kiezen vooral voor producten die in de aanbieding zijn. Een derde van de respondenten besteedt juist meer aan boodschappen, ongeacht de crisis.

 

Merkentrouw

In het onderzoek werd ook de vraag gesteld welke merken consumenten nooit zouden vervangen voor huismerken. Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé worden het vaakst genoemd, ook wanneer consumenten minder te besteden hebben. Samen met Grolsch en Becel zijn dit de merken waar consumenten het meest loyaal aan zijn, ook in crisistijd. In de top 25 van meest crisisbestendige A-merken staan diverse merken van Unilever en Procter & Gamble.

 

De top tien merken waar consumenten trouw aan blijven:

1. Douwe Egberts

6. Honig

2. Coca-Cola

7. Nivea

3. Calvé

8. Unox

4. Grolsch

9. Lay's

5. Becel

10. Blue Band

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top