Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet | RetailDetail

Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Consumenten doen vanwege de economische crisis bewuster boodschappen. Er wordt bespaard op kant-en-klaarmaaltijden en vooral meer uitgegeven aan gezonde voeding, zo blijkt uit het Winkelonderzoek 2012: ‘Winkelgedrag in crisistijd’. 

Winkelgedrag in crisistijd

Het onderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy gaat met name in op veranderend winkelgedrag in crisistijd, merkassociaties en loyaliteit aan (huis)merken. Meer dan 1.800 respondenten deden mee aan het onderzoek, waaronder lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Ruim 40 procent van de respondenten zegt dit jaar minder geld te kunnen besteden in vergelijking met 2009, terwijl 21 procent van de ondervraagden juist meer kan uitgeven. De budgethoogte voor de boodschappen is weliswaar min of meer hetzelfde gebleven, maar hoe geld besteed wordt is wel degelijk veranderd.

 

Zo leven consumenten gemiddeld gezonder, doen ze bewuster boodschappen en kopen ze meer gezonde producten. Wie een kleiner budget heeft, let ook meer op de prijs van producten. Zij kiezen vooral voor producten die in de aanbieding zijn. Een derde van de respondenten besteedt juist meer aan boodschappen, ongeacht de crisis.

 

Merkentrouw

In het onderzoek werd ook de vraag gesteld welke merken consumenten nooit zouden vervangen voor huismerken. Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé worden het vaakst genoemd, ook wanneer consumenten minder te besteden hebben. Samen met Grolsch en Becel zijn dit de merken waar consumenten het meest loyaal aan zijn, ook in crisistijd. In de top 25 van meest crisisbestendige A-merken staan diverse merken van Unilever en Procter & Gamble.

 

De top tien merken waar consumenten trouw aan blijven:

1. Douwe Egberts

6. Honig

2. Coca-Cola

7. Nivea

3. Calvé

8. Unox

4. Grolsch

9. Lay's

5. Becel

10. Blue Band

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.