Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Consumenten doen vanwege de economische crisis bewuster boodschappen. Er wordt bespaard op kant-en-klaarmaaltijden en vooral meer uitgegeven aan gezonde voeding, zo blijkt uit het Winkelonderzoek 2012: ‘Winkelgedrag in crisistijd’. 

Winkelgedrag in crisistijd

Het onderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy gaat met name in op veranderend winkelgedrag in crisistijd, merkassociaties en loyaliteit aan (huis)merken. Meer dan 1.800 respondenten deden mee aan het onderzoek, waaronder lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Ruim 40 procent van de respondenten zegt dit jaar minder geld te kunnen besteden in vergelijking met 2009, terwijl 21 procent van de ondervraagden juist meer kan uitgeven. De budgethoogte voor de boodschappen is weliswaar min of meer hetzelfde gebleven, maar hoe geld besteed wordt is wel degelijk veranderd.

 

Zo leven consumenten gemiddeld gezonder, doen ze bewuster boodschappen en kopen ze meer gezonde producten. Wie een kleiner budget heeft, let ook meer op de prijs van producten. Zij kiezen vooral voor producten die in de aanbieding zijn. Een derde van de respondenten besteedt juist meer aan boodschappen, ongeacht de crisis.

 

Merkentrouw

In het onderzoek werd ook de vraag gesteld welke merken consumenten nooit zouden vervangen voor huismerken. Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé worden het vaakst genoemd, ook wanneer consumenten minder te besteden hebben. Samen met Grolsch en Becel zijn dit de merken waar consumenten het meest loyaal aan zijn, ook in crisistijd. In de top 25 van meest crisisbestendige A-merken staan diverse merken van Unilever en Procter & Gamble.

 

De top tien merken waar consumenten trouw aan blijven:

1. Douwe Egberts

6. Honig

2. Coca-Cola

7. Nivea

3. Calvé

8. Unox

4. Grolsch

9. Lay's

5. Becel

10. Blue Band

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top