Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Winkelgedrag in crisistijd: Gedrag verandert, budget niet

Consumenten doen vanwege de economische crisis bewuster boodschappen. Er wordt bespaard op kant-en-klaarmaaltijden en vooral meer uitgegeven aan gezonde voeding, zo blijkt uit het Winkelonderzoek 2012: ‘Winkelgedrag in crisistijd’. 

Winkelgedrag in crisistijd

Het onderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy gaat met name in op veranderend winkelgedrag in crisistijd, merkassociaties en loyaliteit aan (huis)merken. Meer dan 1.800 respondenten deden mee aan het onderzoek, waaronder lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Ruim 40 procent van de respondenten zegt dit jaar minder geld te kunnen besteden in vergelijking met 2009, terwijl 21 procent van de ondervraagden juist meer kan uitgeven. De budgethoogte voor de boodschappen is weliswaar min of meer hetzelfde gebleven, maar hoe geld besteed wordt is wel degelijk veranderd.

 

Zo leven consumenten gemiddeld gezonder, doen ze bewuster boodschappen en kopen ze meer gezonde producten. Wie een kleiner budget heeft, let ook meer op de prijs van producten. Zij kiezen vooral voor producten die in de aanbieding zijn. Een derde van de respondenten besteedt juist meer aan boodschappen, ongeacht de crisis.

 

Merkentrouw

In het onderzoek werd ook de vraag gesteld welke merken consumenten nooit zouden vervangen voor huismerken. Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé worden het vaakst genoemd, ook wanneer consumenten minder te besteden hebben. Samen met Grolsch en Becel zijn dit de merken waar consumenten het meest loyaal aan zijn, ook in crisistijd. In de top 25 van meest crisisbestendige A-merken staan diverse merken van Unilever en Procter & Gamble.

 

De top tien merken waar consumenten trouw aan blijven:

1. Douwe Egberts

6. Honig

2. Coca-Cola

7. Nivea

3. Calvé

8. Unox

4. Grolsch

9. Lay's

5. Becel

10. Blue Band

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top