Winkeliers in Nieuwegein schenken geen drankje meer | RetailDetail

Winkeliers in Nieuwegein schenken geen drankje meer

 Winkeliers in Nieuwegein schenken geen drankje meer
Shutterstock

Winkeliers in Nieuwegein schenken vanaf eind deze week geen drankje meer voor hun klanten in de winkel. In Zwolle gaat de blurring-test wel door.

 

Ondernemers stoppen proef

De ondernemers stoppen met een proef van de Vereniging Nederlandse Gemeenten die horeca-activiteiten in retailwinkels toestaat. De proef is na enkele rechtszaken "te veel in de juridische sfeer terechtgekomen", stelt burgemeester Frans Backhuijs. Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn had gemeenten eerder dit jaar al verzocht om af te zien van deelname aan de test.

 

Nieuwegein is een van de ruim dertig Nederlandse gemeenten die blurring, de combinatie van retail en horeca, in de praktijk test. Ook in andere gemeenten, waaronder Zwolle en Veghel, testen winkeliers of zij met een drankje en een hapje in hun winkel klanten kunnen trekken. In de hoofdstad van Overijssel gaat de test alvast wel verder.

 

Kort geding verloren 

De Nederlandse SlijtersUnie verloor in juli een kort geding dat het had aangespannen tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Van de rechter mag de proef rond blurring in de dertig gemeenten doorgaan. De Drank- en Horecawet verbiedt weliswaar horeca-activiteiten in de detailhandel, zoals het schenken van drank, maar volgens de rechtbank hoeft de VNG “gemeenten niet op te roepen een pilot te staken waarin zij bij de handhaving van de Drank- en Horecawet mengvormen van horeca en winkels, zoals een wijntje bij de kapper gedogen".

 

De proef past volgens de VNG in de trend naar meer ruimte voor innovatief ondernemerschap.  Winkeliers kunnen experimenteren met meer beleving en andere vormen van creatief ondernemen om te onderzoeken of zij meer consumenten naar de winkel te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.