Winkeliers in Nieuwegein schenken geen drankje meer | RetailDetail

Winkeliers in Nieuwegein schenken geen drankje meer

 Winkeliers in Nieuwegein schenken geen drankje meer
Shutterstock

Winkeliers in Nieuwegein schenken vanaf eind deze week geen drankje meer voor hun klanten in de winkel. In Zwolle gaat de blurring-test wel door.

 

Ondernemers stoppen proef

De ondernemers stoppen met een proef van de Vereniging Nederlandse Gemeenten die horeca-activiteiten in retailwinkels toestaat. De proef is na enkele rechtszaken "te veel in de juridische sfeer terechtgekomen", stelt burgemeester Frans Backhuijs. Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn had gemeenten eerder dit jaar al verzocht om af te zien van deelname aan de test.

 

Nieuwegein is een van de ruim dertig Nederlandse gemeenten die blurring, de combinatie van retail en horeca, in de praktijk test. Ook in andere gemeenten, waaronder Zwolle en Veghel, testen winkeliers of zij met een drankje en een hapje in hun winkel klanten kunnen trekken. In de hoofdstad van Overijssel gaat de test alvast wel verder.

 

Kort geding verloren 

De Nederlandse SlijtersUnie verloor in juli een kort geding dat het had aangespannen tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Van de rechter mag de proef rond blurring in de dertig gemeenten doorgaan. De Drank- en Horecawet verbiedt weliswaar horeca-activiteiten in de detailhandel, zoals het schenken van drank, maar volgens de rechtbank hoeft de VNG “gemeenten niet op te roepen een pilot te staken waarin zij bij de handhaving van de Drank- en Horecawet mengvormen van horeca en winkels, zoals een wijntje bij de kapper gedogen".

 

De proef past volgens de VNG in de trend naar meer ruimte voor innovatief ondernemerschap.  Winkeliers kunnen experimenteren met meer beleving en andere vormen van creatief ondernemen om te onderzoeken of zij meer consumenten naar de winkel te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.