Winkelsluitingen Tesco kosten duizenden banen | RetailDetail

Winkelsluitingen Tesco kosten duizenden banen

Winkelsluitingen Tesco kosten duizenden banen

De Britse retailgigant Tesco heeft de locaties bekendgemaakt van de 43 winkels die het in maart en april gaat sluiten. Liefst 30 ervan zijn gemakswinkels, daarnaast sluiten 7 grote superstores en 6 Homeplus non-foodwinkels hun deuren. Tweeduizend mensen verliezen hun baan en door het elimineren van 49 nieuwbouwprojecten verdwijnen nog eens duizenden beloofde nieuwe banen.

Oververhitte markt voor gemakswinkels 

Dat het in 30 van de 43 te sluiten locaties om gemakswinkels gaat is opvallend, want de gemakswinkel wordt toch gezien als het format waarmee de grote serviceretailers in het Verenigd Koninkrijk veel beter presteren dan met hun grote supermarkten, die kwetsbaarder zijn ten opzichte van de succesvolle discounters Aldi en Lidl.

 

Anderzijds bevestigt Tesco hiermee het beeld van een oververhitte markt voor gemaksretail in het Verenigd Koninkrijk, dat vastgoedbureau CBRE eind 2014 schetste. De vier grote Britse retailers hebben veel te veel gemakswinkels geopend, waardoor Tesco niet in staat blijkt om deze gemakswinkels structureel winstgevend te exploiteren. Daarom geeft Tesco nu aan achttien Tesco Express-winkels en twaalf Tesco Metro-binnenstadswinkels te gaan sluiten.

 

Daarnaast sluiten zes non-foodwinkels die Tesco UK onder de formulenaam Homeplus exploiteert, en zeven Tesco superstores. Die laatste zijn in het verleden door Tesco snel uitgerold over heel het Verenigd Koninkrijk en vormen de ruggengraat van het huidige Tesco. Drie van de te sluiten superstores zijn gevestigd in Engeland, Schotland en Wales huisvesten elk één Tesco superstore die dicht gaat. De overige twee superstores waarmee Tesco niet verdergaat, zijn gevestigd in de Noord-Ierse hoofdstad Belfast.

 

In een videoreportage gaat het Britse Channel4 nader in op het effect van de winkelsluitingen. Bij de superstore in Doncaster, die op 4 april zal sluiten, reageren klanten gelaten op het nieuws dat deze Tesco ophoudt te bestaan. Velen deden immers toch al boodschappen bij meerdere winkelketens - niet in het minst bij de 8 Lidl's en 9 Aldi's die de afgelopen twintig jaar in een straal van veertig kilometer rondom deze winkel zijn geopend.

 

49 geplande winkels die er niet komen

Tesco heeft ook aangekondigd dat 49 geplande winkels uiteindelijk niet door zullen gaan. Een precieze lijst daarvan heeft de Britse marktleider nog niet gepubliceerd, maar The Guardian komt tot de conclusie dat dit het drama van Tesco's terugtocht in lokale gemeenschappen nog eens extra verscherpt. Veel winkels zijn immers onderdeel van gemengde vastgoedprojecten, waardoor naast de beloofde werkgelegenheid die er niet komt, ook nog eens ruim duizend woningen en appartementen uiteindelijk niet zullen worden gebouwd.

 

Hoe drastisch de maatregel van Tesco is, blijkt in de binnenstad van het Noord-Ierse Armagh. Daar is een geplande superstore van 4000 m² al half gebouwd, maar na deze beslissing gaan de beloofde 300 banen in rook op. Tesco geeft aan dat de bouw in elk geval wordt afgerond, waarna het als winkelvastgoed op de markt wordt aangeboden. Of hiervoor een huurder kan worden gevonden, is nog maar de vraag: het metrage is in elk geval veel te groot voor Aldi of Lidl.

 

Tesco zelf lijdt ook onder de afgeblazen vastgoedplannen: volgens schattingen zal deze beslissing de geschatte waarde van Tesco's winkelvastgoed met zo'n 750 miljoen euro reduceren. Het is niet de eerste keer dat Tesco dit doet: in 2013 moest Tesco een voorziening treffen van 804 miljoen pond (circa 950 miljoen euro tegen de toenmalige wisselkoers) doordat het ruim honderd geplande winkelprojecten schrapte.

 

'Drastic Dave' Lewis

Het zijn drastische maatregelen waarmee de nieuwe bestuursvoorzitter Dave Lewis zijn bijnaam eer aandoet. Hoewel hijzelf vele jaren bij Unilever heeft gewerkt, is Drastic Dave trouwens ook verantwoordelijk voor een ronde van forse prijsverlagingen van honderden A-merken. Die gaan gemiddeld met liefst 25 procent in prijs omlaag, zo kondigde Tesco begin deze maand aan.

 

Daarmee moeten merkartikelleveranciers voor een deel een bijdrage leveren aan de kosten van het herstel van Tesco. De kwakkelende marktleider wil hiermee uiteraard klanten bij Aldi en Lidl weglokken, door A-merken (die voor het grootste deel toch niet bij de discounters verkrijgbaar zijn) tegen veel lagere prijzen te verkopen. Bovendien helpt dit Tesco ook in de concurrentieslag met de andere grote retailers in Groot-Brittannië, die hun heil ook zoeken in de combinatie van winkelsluitingen en prijsconcurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.