World of Food met exotisch eten van start in Amsterdam | RetailDetail

World of Food met exotisch eten van start in Amsterdam

World of Food met exotisch eten van start in Amsterdam

Amsterdam wordt opnieuw een foodhall rijker, nu met eten uit exotische wereldkeukens. Volgende week gaat in voormalige parkeergarage Develstein in Amsterdam Zuid-Oost de muliculturele foodhall World of Food van start.

Smaken van Amsterdam Zuid-Oost

In het nieuwe horecaconcept koken startende etnisch-culinaire ondernemers streetfood uit de eigen cultuur, zoals de Indische, Pakistaanse, Surinaamse, Antilliaanse, Armeense, Egyptische, Soedanese en Ghanese keuken. De officiële opening volgt in september, maar de achtergronden van de koks kwamen onlangs al onder de aandacht in zes afleveringen 'reality TV'.

 

World of Food bestaat uit een 'foodcourt' met toko’s van vijfentwintig etnische, culinaire ondernemers die de smaken van Amsterdam Zuid-Oost vertegenwoordigen. De koks koken er exotisch eten uit de eigen cultuur. Bezoekers kunnen op het horecaplein met 250 zitplaatsen voor gemiddeld 10 euro een maaltijd gebruiken. De ondernemers werken voor de dagelijkse operationele zaken samen in de Coöperatie World of Food. 

 

Culinaire hotspot

De nieuwe foodhall wil een multiculturele culinaire hotspot in stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost worden. Een greep uit het exotische aanbod: sushi en Flavour Town Hindoestaanse roti van Julinaz, Creoolse gerechten van Vlé’s Biertaxi & Keuken, Supu internationale soepen, Thais eten van Sukothai Streetfood Express, gerechten uit de Punjabi-keuken van Tandoor en Antilliaans eten van D-Jay’s Tasty Food.

 

Onderneemster Daphne Margarite wil Nederland dan weer met Antilliaanse pasteitjes laten kennismaken. “Ik breng deze pasteitjes van tarwemeel in vijf vullingen: met rundergehakt, kip, bakelauw, tonijn en kaas. De pasteitjes behoren in het Caribisch gebied tot de dagelijkse streetfood en worden vaak als ontbijt gegeten”, vertelt ze. “Ze zijn er ook verkrijgbaar met een vulling van mosselen en oesters. Ik maak de hapjes hier voor de lunch of bij de borrel”. Ook broodjes met suddervlees, geitenvlees en bakelauw en ajaka, maaltijden in bananenbladeren, zijn bij haar toko verkrijgbaar.

 

Margarite kookt al jaren voor familie, kennissen en collega’s en waagt nu de sprong naar het ondernemerschap. “Het echte horecawerk moet ik nog leren, maar door de krachten te bundelen met de andere ondernemers en elkaar te steunen wordt dit geen probleem”, verwacht ze.

 

Foodkennis van McDonald’s

In het foodcourt bevinden zich ook gevestigde foodketens als Taste of Africa, Bacchus Studentencafé, Ates Doner, Flavour Town en All-you-can-eat BBQ. Tevens zijn ook ketens als McDonald’s en straks Subway in World of Food gevestigd.

 

“Mc Donald’s heeft zich nadrukkelijk als huurder aan de locatie verbonden om het project financieel rond te maken en om andere ondernemers van haar klantenstroom te laten profiteren. Ondernemer Robbert-Jan Somers opende hier dit voorjaar zijn vijfde Mc Donald’s in Noord-Holland en brengt veel kennis in foodondernemen in”, aldus Sarriel Taus, oprichter van restaurant Fifteen, en lid van de projectcommissie van World of Food.

 

Culturen verbinden

De internationale foodhall is ontwikkeld met stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost, projectontwikkelaar Lingotto en restaurant Fifteen in Amsterdam. “World of Food verbindt de culturen van dit stadsdeel, geeft de grote lokale informele economie een basis en zorgt voor een positieve impuls van Zuid-Oost”, vertelt Martijn Bakker, partner van Lingotto.

 

De projectontwikkelaar besteedde bij het herbestemmen en inrichten van voormalige parkeergarage Develstein ook ruim aandacht aan duurzaamheid. Zo is de foodhall ingericht met materialen uit een van de andere vijf parkeergarages in Zuid-Oost, die op de nominatie staan om te worden gesloopt.

 

De World of Food-locatie in Develstein is niettemin een tijdelijke invulling van het gebied. De parkeergarage zou oorspronkelijk plaats maken voor woningbouw, maar deze plannen vonden door de crisis geen doorgang. Er is vastgelegd dat Lingotto de garage over vijftien jaar moet slopen. Dit betekent dat de ondernemers de investering in de komende jaren moeten terugverdienen.

 

Springplank voor starters

World of Food wil zich op een breed publiek richten, zoals de 83.000 inwoners van Zuid-Oost, medewerkers en bezoekers van naburige bedrijven, studenten uit de omgeving en inwoners uit andere stadsdelen. Naast een breed aanbod van exotisch eten worden er in de foodhall nog evenementen georganiseerd, zoals workshops van bekende koks, presentaties, optredens en feesten.

 

Op de nieuwe locatie worden startende ondernemers ook zelf opgeleid. Het doel is dat koks zich in World of Food ontwikkelen tot zelfstandig ondernemer en doorstromen naar een eigen restaurant, afhaalzaak of cateringbedrijf.

 

De koks die de selectieprocedure voor vestiging in de foodhall met succes doorliepen, investeerden eigen geld voor het inrichten van een unit van 16 of 8 m². Daarnaast ontvangen ze financiële steun van stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost. Het project ontving tevens bijna een half miljoen euro subsidie van de Europese Unie voor de aanschaf van professionele keukenapparatuur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.