YamYam to go failliet verklaard | RetailDetail

YamYam to go failliet verklaard

YamYam to go failliet verklaard

Restaurantketen YamYam to go, een dochter van Bakerstreet, is failliet verklaard. De keten kende te weinig commercieel succes en daarom werd besloten om niet langer verder te gaan met de internationale uitbouw.

"Onvoldoende commitment"

"Vorige week heeft de rechtbank op ons verzoek faillissement uitgesproken na twee weken eerder surseance van betaling te hebben aangevraagd", zegt Henri Froeling, CEO van Bakerstreet, aan Out of home. "De reden dat dit helaas zover heeft moeten komen is dat er te weinig commercieel succes is geboekt", waarna de aandeelhouders het vertrouwen in de keten verloren.

 

Froeling ziet drie redenen voor het faillissement. "Er zijn bij licentiehouder SSP in Engeland en Denemarken contracten weggevallen op de stations van Stansted en Kopenhagen: zodoende viel een gedeelte van de cashflow weg. Over de pilot met NS Stations op stations waren zowel de NS als wij niet tevreden en konden we met elkaar niet tot een eenduidig vervolg komen. Tevens hadden we al een masterfranchise voor het Midden-Oosten verkocht, maar daarvan zou de eerste vestiging pas in september dit jaar openen. Alles bij elkaar lopen de kosten wel gewoon door; dat noopte ons om nu de knoop door te hakken."

 

YamYam to go werd opgericht in 2003, vorig jaar nam Bakerstreet een meerderheidsbelang in de keten om het concept internationaal uit te breiden. In Nederland zijn er vestigingen in de stations van Rotterdam, Utrecht en Leiden. In België is de keten te vinden in het station Antwerpen-Centraal en ook in Groot-Brittannië, Ierland en Denemarken zijn er alles samen zes vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.