Zwitsers nemen Pelican Rouge over

Zwitsers nemen Pelican Rouge over

Zwitsers nemen Pelican Rouge over

De Zwitserse koffiegroep Selecta neemt zijn Antwerps-Nederlandse concurrent Pelican Rouge over. Hoeveel de Zwitsers betalen voor de groep die tegenwoordig in Dordrecht huist, is niet bekendgemaakt.

Selecta verdubbelt omzet

Selecta neemt Pelican Rouge ‑ het vroegere Autobar ‑ over van een consortium van een zestigtal hefboomfondsen. De Zwitserse koffiebrander verdubbelt zo in één klap zijn omzet tot 1,3 miljard euro. De brutobedrijfswinst zou rond de 200 miljoen euro schommelen.

 

Pelican Rouge heeft Antwerpse roots: het startte in 1863 als handelaar in ruwe koffiebonen onder de naam Roode Pelikaan en is intussen uitgegroeid tot een Europese leider op de koffiemarkt. De groep verkoopt zijn koffie (jaarlijks meer dan 25.000 ton) en zijn koffieautomaten (er staan er een slordige 195.000!)  aan 150.000 klanten in acht landen. Vandaag werken 120 mensen in de Pelican Rouge-fabriek in Aartselaar bij Antwerpen.

 

Eind vorig jaar stapten topman Alain Beyens (ex-AB InBev) en financieel directeur Kris Geysels onverwacht op. Of de huidige overname aan de basis ligt van dat vertrek dan wel er het gevolg van is, is vooralsnog onduidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.