Zwitsers nemen Pelican Rouge over

Zwitsers nemen Pelican Rouge over

Zwitsers nemen Pelican Rouge over

De Zwitserse koffiegroep Selecta neemt zijn Antwerps-Nederlandse concurrent Pelican Rouge over. Hoeveel de Zwitsers betalen voor de groep die tegenwoordig in Dordrecht huist, is niet bekendgemaakt.

Selecta verdubbelt omzet

Selecta neemt Pelican Rouge ‑ het vroegere Autobar ‑ over van een consortium van een zestigtal hefboomfondsen. De Zwitserse koffiebrander verdubbelt zo in één klap zijn omzet tot 1,3 miljard euro. De brutobedrijfswinst zou rond de 200 miljoen euro schommelen.

 

Pelican Rouge heeft Antwerpse roots: het startte in 1863 als handelaar in ruwe koffiebonen onder de naam Roode Pelikaan en is intussen uitgegroeid tot een Europese leider op de koffiemarkt. De groep verkoopt zijn koffie (jaarlijks meer dan 25.000 ton) en zijn koffieautomaten (er staan er een slordige 195.000!)  aan 150.000 klanten in acht landen. Vandaag werken 120 mensen in de Pelican Rouge-fabriek in Aartselaar bij Antwerpen.

 

Eind vorig jaar stapten topman Alain Beyens (ex-AB InBev) en financieel directeur Kris Geysels onverwacht op. Of de huidige overname aan de basis ligt van dat vertrek dan wel er het gevolg van is, is vooralsnog onduidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.