Groei online schoenenverkoop bedreigt fysieke winkels

Steeds meer Nederlanders kopen hun schoenen online. Uiteraard heeft dat zo zijn gevolgen voor de schoenenmarkt. Volgens het ING Economisch Bureau zal het aantal fysieke winkels de komende jaren fors dalen.

1 op 3 in 2020

De Nederlandse schoenenmarkt beleeft harde tijden. Sinds 2010 tekent de sector weer een positieve groei op, al bleef die bij een bescheiden 6%. In het eerste halfjaar zag de schoenenbranche zijn omzet een half procentje stijgen. Voor het volledige jaar 2011 zou dit volgens ING oplopen tot 2%. Wegens de sterke inflatie en stijgende grondstofprijzen, komt de marge echter onder druk te staan.

 

Verder bezorgt vooral de snelle groei van het online verkoopkanaal de fysieke schoenenwinkels rake klappen. Vandaag is de online retail verantwoordelijk voor amper 5 tot 6% van de totale verkoop, maar gezien de pijlsnelle groei van het kanaal verwacht het ING Economisch Bureau dat het online aandeel in 2015 al 20% zal bedragen. In 2020 zou 1 paar schoenen op 3 via het internet worden gekocht.

Consolidatie

Bijgevolg zullen de fysieke retailers het binnenkort zwaar te verduren krijgen. Zeker winkels buiten de stadskernen krijgen het knap lastig, volgens het Economisch Bureau van ING. Ook verwacht de bank dat ketens selectiever moeten worden en daarmee de winkelaantallen zullen slinken.

 

Consolidatie in de markt zal op den duur onafwendbaar worden. "Drie à vier grote internationale spelers zullen de markt domineren", meent Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING.
 

Steeds meer Nederlanders kopen hun schoenen online. Uiteraard heeft dat zo zijn gevolgen voor de schoenenmarkt. Volgens het ING Economisch Bureau zal het aantal fysieke winkels de komende jaren fors dalen.

1 op 3 in 2020

De Nederlandse schoenenmarkt beleeft harde tijden. Sinds 2010 tekent de sector weer een positieve groei op, al bleef die bij een bescheiden 6%. In het eerste halfjaar zag de schoenenbranche zijn omzet een half procentje stijgen. Voor het volledige jaar 2011 zou dit volgens ING oplopen tot 2%. Wegens de sterke inflatie en stijgende grondstofprijzen, komt de marge echter onder druk te staan.

 

Verder bezorgt vooral de snelle groei van het online verkoopkanaal de fysieke schoenenwinkels rake klappen. Vandaag is de online retail verantwoordelijk voor amper 5 tot 6% van de totale verkoop, maar gezien de pijlsnelle groei van het kanaal verwacht het ING Economisch Bureau dat het online aandeel in 2015 al 20% zal bedragen. In 2020 zou 1 paar schoenen op 3 via het internet worden gekocht.

Consolidatie

Bijgevolg zullen de fysieke retailers het binnenkort zwaar te verduren krijgen. Zeker winkels buiten de stadskernen krijgen het knap lastig, volgens het Economisch Bureau van ING. Ook verwacht de bank dat ketens selectiever moeten worden en daarmee de winkelaantallen zullen slinken.

 

Consolidatie in de markt zal op den duur onafwendbaar worden. "Drie à vier grote internationale spelers zullen de markt domineren", meent Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top