Groei online schoenenverkoop bedreigt fysieke winkels

Steeds meer Nederlanders kopen hun schoenen online. Uiteraard heeft dat zo zijn gevolgen voor de schoenenmarkt. Volgens het ING Economisch Bureau zal het aantal fysieke winkels de komende jaren fors dalen.

1 op 3 in 2020

De Nederlandse schoenenmarkt beleeft harde tijden. Sinds 2010 tekent de sector weer een positieve groei op, al bleef die bij een bescheiden 6%. In het eerste halfjaar zag de schoenenbranche zijn omzet een half procentje stijgen. Voor het volledige jaar 2011 zou dit volgens ING oplopen tot 2%. Wegens de sterke inflatie en stijgende grondstofprijzen, komt de marge echter onder druk te staan.

 

Verder bezorgt vooral de snelle groei van het online verkoopkanaal de fysieke schoenenwinkels rake klappen. Vandaag is de online retail verantwoordelijk voor amper 5 tot 6% van de totale verkoop, maar gezien de pijlsnelle groei van het kanaal verwacht het ING Economisch Bureau dat het online aandeel in 2015 al 20% zal bedragen. In 2020 zou 1 paar schoenen op 3 via het internet worden gekocht.

Consolidatie

Bijgevolg zullen de fysieke retailers het binnenkort zwaar te verduren krijgen. Zeker winkels buiten de stadskernen krijgen het knap lastig, volgens het Economisch Bureau van ING. Ook verwacht de bank dat ketens selectiever moeten worden en daarmee de winkelaantallen zullen slinken.

 

Consolidatie in de markt zal op den duur onafwendbaar worden. "Drie à vier grote internationale spelers zullen de markt domineren", meent Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING.
 

Steeds meer Nederlanders kopen hun schoenen online. Uiteraard heeft dat zo zijn gevolgen voor de schoenenmarkt. Volgens het ING Economisch Bureau zal het aantal fysieke winkels de komende jaren fors dalen.

1 op 3 in 2020

De Nederlandse schoenenmarkt beleeft harde tijden. Sinds 2010 tekent de sector weer een positieve groei op, al bleef die bij een bescheiden 6%. In het eerste halfjaar zag de schoenenbranche zijn omzet een half procentje stijgen. Voor het volledige jaar 2011 zou dit volgens ING oplopen tot 2%. Wegens de sterke inflatie en stijgende grondstofprijzen, komt de marge echter onder druk te staan.

 

Verder bezorgt vooral de snelle groei van het online verkoopkanaal de fysieke schoenenwinkels rake klappen. Vandaag is de online retail verantwoordelijk voor amper 5 tot 6% van de totale verkoop, maar gezien de pijlsnelle groei van het kanaal verwacht het ING Economisch Bureau dat het online aandeel in 2015 al 20% zal bedragen. In 2020 zou 1 paar schoenen op 3 via het internet worden gekocht.

Consolidatie

Bijgevolg zullen de fysieke retailers het binnenkort zwaar te verduren krijgen. Zeker winkels buiten de stadskernen krijgen het knap lastig, volgens het Economisch Bureau van ING. Ook verwacht de bank dat ketens selectiever moeten worden en daarmee de winkelaantallen zullen slinken.

 

Consolidatie in de markt zal op den duur onafwendbaar worden. "Drie à vier grote internationale spelers zullen de markt domineren", meent Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top