Groupon is reus op lemen voeten

Hoe je het ook draait of keert: Groupon is een fenomeen. De aanbieder van groepskortingen maakt zowel in Amerika als Europa furore, maar vangt als hoge boom ook meer en meer wind. De financiële gegevens die de site voor groepsaankopen moest vrijgeven om zijn beursgang voor te bereiden, bieden daarom interessante inzichten in de werking van het veelbesproken bedrijf.

Exponentiele groei…

De omzet van Groupon is het voorbije trimester zowaar ruim vertienvoudigd ten aanzien van het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijf haalde destijds amper een omzet van 61 miljoen euro, vandaag rijft Groupon al 616 miljoen euro binnen met zijn groepsaanbiedingen.


Sinds eind maart 2011 zwol het aantal  ingeschrevenen van 83,1 miljoen aan tot 115,7 miljoen wereldwijd, waarvan 23 miljoen in het tweede kwartaal ook werkelijk iets hebben gekocht via de site. Samen waren ze goed voor 32,5 miljoen verkochte deals.


Om dat allemaal te kunnen bolwerken heeft Groupon liefst 1.000 nieuwe werknemers aangenomen in de afgelopen drie maanden. De overbevolkte bureaus van de Parijse afdeling in de reportage van het Franse programma Envoyé special, zoals ze afgelopen dinsdag werd getoond op Koppen XL, toonden dus een wereldwijde realiteit voor de kortingssite.

…maar tegen welke prijs?

Ondanks de stevige groei blijkt uit de cijfers duidelijk dat Groupon een reus op lemen voetjes is. Dat de aanbiedingensite op de beurs een kapitaal van 750 miljoen dollar hoopt bijeen te sprokkelen, is daarvan een sprekend bewijs. Maar de verliezen die Groupon blijft opeenstapelen, verklappen het allemaal. Sinds vorig jaar is het nettoverlies van het bedrijf zowaar bijna verdrievoudigd; van 25,9 naar 72 miljoen euro.


Ook rijst steeds meer kritiek op Groupons werkwijze en die van soortgelijke groepskortingaanbieders. De reportage op Koppen XL toonde onder meer ongenoegen bij handelaren die werden overweldigd door het succes van de actie en de hoge kostprijs ervan. De site zou 50% van de opbrengst van elke deal zelf opstrijken. Volgens de resultaten houdt Groupon daar gemiddeld 19 euro per deal aan over.


Toch ziet het er niet naar uit dat Andrew Mason, Groupons 30-jarige oprichter, zijn slaap hoeft te laten. Voorlopig inkomsten verzekerd, want nog 49.000 handelaren wachten op een plekje op de couponsite. Ook met de klantenloyauteit zit het best snor: een Groupon-gebruiker ging in Q2 gemiddeld op vier aanbiedingen in, waar dat er in het eerste kwartaal nog 3,8 waren.

Hoe je het ook draait of keert: Groupon is een fenomeen. De aanbieder van groepskortingen maakt zowel in Amerika als Europa furore, maar vangt als hoge boom ook meer en meer wind. De financiële gegevens die de site voor groepsaankopen moest vrijgeven om zijn beursgang voor te bereiden, bieden daarom interessante inzichten in de werking van het veelbesproken bedrijf.

Exponentiele groei…

De omzet van Groupon is het voorbije trimester zowaar ruim vertienvoudigd ten aanzien van het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijf haalde destijds amper een omzet van 61 miljoen euro, vandaag rijft Groupon al 616 miljoen euro binnen met zijn groepsaanbiedingen.


Sinds eind maart 2011 zwol het aantal  ingeschrevenen van 83,1 miljoen aan tot 115,7 miljoen wereldwijd, waarvan 23 miljoen in het tweede kwartaal ook werkelijk iets hebben gekocht via de site. Samen waren ze goed voor 32,5 miljoen verkochte deals.


Om dat allemaal te kunnen bolwerken heeft Groupon liefst 1.000 nieuwe werknemers aangenomen in de afgelopen drie maanden. De overbevolkte bureaus van de Parijse afdeling in de reportage van het Franse programma Envoyé special, zoals ze afgelopen dinsdag werd getoond op Koppen XL, toonden dus een wereldwijde realiteit voor de kortingssite.

…maar tegen welke prijs?

Ondanks de stevige groei blijkt uit de cijfers duidelijk dat Groupon een reus op lemen voetjes is. Dat de aanbiedingensite op de beurs een kapitaal van 750 miljoen dollar hoopt bijeen te sprokkelen, is daarvan een sprekend bewijs. Maar de verliezen die Groupon blijft opeenstapelen, verklappen het allemaal. Sinds vorig jaar is het nettoverlies van het bedrijf zowaar bijna verdrievoudigd; van 25,9 naar 72 miljoen euro.


Ook rijst steeds meer kritiek op Groupons werkwijze en die van soortgelijke groepskortingaanbieders. De reportage op Koppen XL toonde onder meer ongenoegen bij handelaren die werden overweldigd door het succes van de actie en de hoge kostprijs ervan. De site zou 50% van de opbrengst van elke deal zelf opstrijken. Volgens de resultaten houdt Groupon daar gemiddeld 19 euro per deal aan over.


Toch ziet het er niet naar uit dat Andrew Mason, Groupons 30-jarige oprichter, zijn slaap hoeft te laten. Voorlopig inkomsten verzekerd, want nog 49.000 handelaren wachten op een plekje op de couponsite. Ook met de klantenloyauteit zit het best snor: een Groupon-gebruiker ging in Q2 gemiddeld op vier aanbiedingen in, waar dat er in het eerste kwartaal nog 3,8 waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Back to top