Groupon is reus op lemen voeten

Hoe je het ook draait of keert: Groupon is een fenomeen. De aanbieder van groepskortingen maakt zowel in Amerika als Europa furore, maar vangt als hoge boom ook meer en meer wind. De financiële gegevens die de site voor groepsaankopen moest vrijgeven om zijn beursgang voor te bereiden, bieden daarom interessante inzichten in de werking van het veelbesproken bedrijf.

Exponentiele groei…

De omzet van Groupon is het voorbije trimester zowaar ruim vertienvoudigd ten aanzien van het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijf haalde destijds amper een omzet van 61 miljoen euro, vandaag rijft Groupon al 616 miljoen euro binnen met zijn groepsaanbiedingen.


Sinds eind maart 2011 zwol het aantal  ingeschrevenen van 83,1 miljoen aan tot 115,7 miljoen wereldwijd, waarvan 23 miljoen in het tweede kwartaal ook werkelijk iets hebben gekocht via de site. Samen waren ze goed voor 32,5 miljoen verkochte deals.


Om dat allemaal te kunnen bolwerken heeft Groupon liefst 1.000 nieuwe werknemers aangenomen in de afgelopen drie maanden. De overbevolkte bureaus van de Parijse afdeling in de reportage van het Franse programma Envoyé special, zoals ze afgelopen dinsdag werd getoond op Koppen XL, toonden dus een wereldwijde realiteit voor de kortingssite.

…maar tegen welke prijs?

Ondanks de stevige groei blijkt uit de cijfers duidelijk dat Groupon een reus op lemen voetjes is. Dat de aanbiedingensite op de beurs een kapitaal van 750 miljoen dollar hoopt bijeen te sprokkelen, is daarvan een sprekend bewijs. Maar de verliezen die Groupon blijft opeenstapelen, verklappen het allemaal. Sinds vorig jaar is het nettoverlies van het bedrijf zowaar bijna verdrievoudigd; van 25,9 naar 72 miljoen euro.


Ook rijst steeds meer kritiek op Groupons werkwijze en die van soortgelijke groepskortingaanbieders. De reportage op Koppen XL toonde onder meer ongenoegen bij handelaren die werden overweldigd door het succes van de actie en de hoge kostprijs ervan. De site zou 50% van de opbrengst van elke deal zelf opstrijken. Volgens de resultaten houdt Groupon daar gemiddeld 19 euro per deal aan over.


Toch ziet het er niet naar uit dat Andrew Mason, Groupons 30-jarige oprichter, zijn slaap hoeft te laten. Voorlopig inkomsten verzekerd, want nog 49.000 handelaren wachten op een plekje op de couponsite. Ook met de klantenloyauteit zit het best snor: een Groupon-gebruiker ging in Q2 gemiddeld op vier aanbiedingen in, waar dat er in het eerste kwartaal nog 3,8 waren.

Hoe je het ook draait of keert: Groupon is een fenomeen. De aanbieder van groepskortingen maakt zowel in Amerika als Europa furore, maar vangt als hoge boom ook meer en meer wind. De financiële gegevens die de site voor groepsaankopen moest vrijgeven om zijn beursgang voor te bereiden, bieden daarom interessante inzichten in de werking van het veelbesproken bedrijf.

Exponentiele groei…

De omzet van Groupon is het voorbije trimester zowaar ruim vertienvoudigd ten aanzien van het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijf haalde destijds amper een omzet van 61 miljoen euro, vandaag rijft Groupon al 616 miljoen euro binnen met zijn groepsaanbiedingen.


Sinds eind maart 2011 zwol het aantal  ingeschrevenen van 83,1 miljoen aan tot 115,7 miljoen wereldwijd, waarvan 23 miljoen in het tweede kwartaal ook werkelijk iets hebben gekocht via de site. Samen waren ze goed voor 32,5 miljoen verkochte deals.


Om dat allemaal te kunnen bolwerken heeft Groupon liefst 1.000 nieuwe werknemers aangenomen in de afgelopen drie maanden. De overbevolkte bureaus van de Parijse afdeling in de reportage van het Franse programma Envoyé special, zoals ze afgelopen dinsdag werd getoond op Koppen XL, toonden dus een wereldwijde realiteit voor de kortingssite.

…maar tegen welke prijs?

Ondanks de stevige groei blijkt uit de cijfers duidelijk dat Groupon een reus op lemen voetjes is. Dat de aanbiedingensite op de beurs een kapitaal van 750 miljoen dollar hoopt bijeen te sprokkelen, is daarvan een sprekend bewijs. Maar de verliezen die Groupon blijft opeenstapelen, verklappen het allemaal. Sinds vorig jaar is het nettoverlies van het bedrijf zowaar bijna verdrievoudigd; van 25,9 naar 72 miljoen euro.


Ook rijst steeds meer kritiek op Groupons werkwijze en die van soortgelijke groepskortingaanbieders. De reportage op Koppen XL toonde onder meer ongenoegen bij handelaren die werden overweldigd door het succes van de actie en de hoge kostprijs ervan. De site zou 50% van de opbrengst van elke deal zelf opstrijken. Volgens de resultaten houdt Groupon daar gemiddeld 19 euro per deal aan over.


Toch ziet het er niet naar uit dat Andrew Mason, Groupons 30-jarige oprichter, zijn slaap hoeft te laten. Voorlopig inkomsten verzekerd, want nog 49.000 handelaren wachten op een plekje op de couponsite. Ook met de klantenloyauteit zit het best snor: een Groupon-gebruiker ging in Q2 gemiddeld op vier aanbiedingen in, waar dat er in het eerste kwartaal nog 3,8 waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in 12 steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door koeriers van Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top