Hema realiseert vijfde jaar groei op rij | RetailDetail

Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij nochtans ondertussen een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

 

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij nochtans ondertussen een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.