Hema realiseert vijfde jaar groei op rij

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij nochtans ondertussen een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

 

Hema heeft vandaag de resultaten van opnieuw een sterk jaar bekendgemaakt. Het voorbije boekjaar wist de keten zijn omzet te verhogen, evenals zijn winstmarge met 1% te doen stijgen van 13 naar 14%. Analisten en het bedrijf zelf zijn tevreden, al blijft het nettoresultaat in het rood steken.


Winst steeds minder negatief

Voor het vijfde jaar op rij groeiden zowel de omzet als het EBITDA significant voor de retailketen. De geboekte omzet bedroeg 1,11 miljard euro, wat zoveel betekent als een stijging van 3%. In het boekjaar dat eindigde op 31 januari 2011 noteerde Hema een EBITDA van 156 miljoen euro (+11%). Hoewel de winst voor belasting 3,6 miljoen bedroeg – een hele verbetering ten opzichte van de 16,9 miljoen euro onder nul een jaar eerder – zag de retailer zijn winst na belastingen wegsmelten tot een verlies van 18,3 miljoen euro.


Wel heeft Hema verleden boekjaar een positieve kaspositie opgebouwd van meer dan 30 miljoen euro. Zo verbeterde het sterk zijn liquiditeit en staat de keten nu in een goede positie voor verdere investeringen gedurende 2011. De investeringen bedroegen in 2010 alvast 59 miljoen euro. Die som werd aangewend voor de opening van 51 nieuwe winkels, alsook voor verbouwingen van bestaande winkels en uitgaven ten behoeve van informatietechnologie, e-commerce en het nieuwe hoofdkantoor. Van de 51 nieuwe winkels bevinden er zich 36 in Nederland, 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg.

Food en mode

Opvallend genoeg blijken de productgroepen waar Hema in België het minst voor bekend staat de grootste groeiers: volgens Hema ging vooral het marktaandeel van mode en food er op vooruit. De Nederlandse keten kende daarentegen een terugval in de verkoop van het non-foodassortiment, naar eigen zeggen te wijten aan het moeilijke economische klimaat.


In 2011 wil Hema zichzelf nog sterker positioneren als Nederlands “exportproduct”, onder meer door verder uit te breiden op de Franse markt. Binnenkort opent daartoe een winkel in het Gare du Nord van Parijs. Ook nationaal verwacht de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam verdere groei.


Wie koopt Hema?

Over de hangende verkoop van Hema door private equity-eigenaar Lion Capital werd met geen woord gerept. Volgens geruchten zou de investeerdermaatschappij nochtans ondertussen een nieuwe gespreksronde zijn gestart met potentiële overnamekandidaten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Back to top