Herstel omzet en winst detailhandel blijft beperkt | RetailDetail

Herstel omzet en winst detailhandel blijft beperkt

Detailhandel en horeca herstellen zich maar beperkt van de economische crisis. De twee sectoren hebben last van stijgende inkoopprijzen en slagen er niet in die op een goede manier door te berekenen aan de klant.

 

Dat schrijft het Economisch Bureau van ING in het ieder kwartaal opgestelde branchebericht. De prijzen in de winkels stegen de eerste maanden van dit jaar beperkt, terwijl de verkopen in vooral de foodsector omlaag ging. Door het lage consumentenvertrouwen en de dalende koopkracht blijft de volumegroei in de detailhandel beperkt tot 0,2 procent.

 

De Nederlandse economie groeit het komend jaar vooral door groothandels, industrie en de transportsector. Zij profiteren allen van de verbeterende wereldeconomie. Opvallend is dat de industrie er wel in slaagt de hogere inkoopkosten door te berekenen aan afnemers.

Detailhandel en horeca herstellen zich maar beperkt van de economische crisis. De twee sectoren hebben last van stijgende inkoopprijzen en slagen er niet in die op een goede manier door te berekenen aan de klant.

 

Dat schrijft het Economisch Bureau van ING in het ieder kwartaal opgestelde branchebericht. De prijzen in de winkels stegen de eerste maanden van dit jaar beperkt, terwijl de verkopen in vooral de foodsector omlaag ging. Door het lage consumentenvertrouwen en de dalende koopkracht blijft de volumegroei in de detailhandel beperkt tot 0,2 procent.

 

De Nederlandse economie groeit het komend jaar vooral door groothandels, industrie en de transportsector. Zij profiteren allen van de verbeterende wereldeconomie. Opvallend is dat de industrie er wel in slaagt de hogere inkoopkosten door te berekenen aan afnemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.