Herstel van winkelomzetten blijft vooralsnog uit.

Het blijft vooralsnog wachten op een daadwerkelijke verbetering van het detailhandelsklimaat in Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet met slechts 1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Het laatste kwartaal van het jaar is een zeer belangrijke voor de detailhandel. Klanten zijn vooral in december in een goed humeur en geven volop geld uit. Over het hele kwartaal gezien steeg de omzet echter alleen door de prijsverhoging van 1,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Non-food-winkels zagen hun omzet met 1 procent dalen, waarbij vooral woonwinkels het matig deden. Retailers in huishoudelijke artikelen en drogisterijen deden het beter.

 

Supermarkten kenden wel een goed slotkwartaal van 2010. Hun omzet steeg met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instelling wijt de matige decembermaand onder meer aan de lastige weersomstandigheden. Door de gladheid bleven consumenten vaker thuis.

Het blijft vooralsnog wachten op een daadwerkelijke verbetering van het detailhandelsklimaat in Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet met slechts 1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Het laatste kwartaal van het jaar is een zeer belangrijke voor de detailhandel. Klanten zijn vooral in december in een goed humeur en geven volop geld uit. Over het hele kwartaal gezien steeg de omzet echter alleen door de prijsverhoging van 1,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Non-food-winkels zagen hun omzet met 1 procent dalen, waarbij vooral woonwinkels het matig deden. Retailers in huishoudelijke artikelen en drogisterijen deden het beter.

 

Supermarkten kenden wel een goed slotkwartaal van 2010. Hun omzet steeg met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instelling wijt de matige decembermaand onder meer aan de lastige weersomstandigheden. Door de gladheid bleven consumenten vaker thuis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top