Herstel van winkelomzetten blijft vooralsnog uit. | RetailDetail

Herstel van winkelomzetten blijft vooralsnog uit.

Het blijft vooralsnog wachten op een daadwerkelijke verbetering van het detailhandelsklimaat in Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet met slechts 1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Het laatste kwartaal van het jaar is een zeer belangrijke voor de detailhandel. Klanten zijn vooral in december in een goed humeur en geven volop geld uit. Over het hele kwartaal gezien steeg de omzet echter alleen door de prijsverhoging van 1,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Non-food-winkels zagen hun omzet met 1 procent dalen, waarbij vooral woonwinkels het matig deden. Retailers in huishoudelijke artikelen en drogisterijen deden het beter.

 

Supermarkten kenden wel een goed slotkwartaal van 2010. Hun omzet steeg met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instelling wijt de matige decembermaand onder meer aan de lastige weersomstandigheden. Door de gladheid bleven consumenten vaker thuis.

Het blijft vooralsnog wachten op een daadwerkelijke verbetering van het detailhandelsklimaat in Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet met slechts 1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Het laatste kwartaal van het jaar is een zeer belangrijke voor de detailhandel. Klanten zijn vooral in december in een goed humeur en geven volop geld uit. Over het hele kwartaal gezien steeg de omzet echter alleen door de prijsverhoging van 1,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Non-food-winkels zagen hun omzet met 1 procent dalen, waarbij vooral woonwinkels het matig deden. Retailers in huishoudelijke artikelen en drogisterijen deden het beter.

 

Supermarkten kenden wel een goed slotkwartaal van 2010. Hun omzet steeg met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instelling wijt de matige decembermaand onder meer aan de lastige weersomstandigheden. Door de gladheid bleven consumenten vaker thuis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.