Herstel van winkelomzetten blijft vooralsnog uit.

Het blijft vooralsnog wachten op een daadwerkelijke verbetering van het detailhandelsklimaat in Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet met slechts 1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Het laatste kwartaal van het jaar is een zeer belangrijke voor de detailhandel. Klanten zijn vooral in december in een goed humeur en geven volop geld uit. Over het hele kwartaal gezien steeg de omzet echter alleen door de prijsverhoging van 1,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Non-food-winkels zagen hun omzet met 1 procent dalen, waarbij vooral woonwinkels het matig deden. Retailers in huishoudelijke artikelen en drogisterijen deden het beter.

 

Supermarkten kenden wel een goed slotkwartaal van 2010. Hun omzet steeg met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instelling wijt de matige decembermaand onder meer aan de lastige weersomstandigheden. Door de gladheid bleven consumenten vaker thuis.

Het blijft vooralsnog wachten op een daadwerkelijke verbetering van het detailhandelsklimaat in Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet met slechts 1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Het laatste kwartaal van het jaar is een zeer belangrijke voor de detailhandel. Klanten zijn vooral in december in een goed humeur en geven volop geld uit. Over het hele kwartaal gezien steeg de omzet echter alleen door de prijsverhoging van 1,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Non-food-winkels zagen hun omzet met 1 procent dalen, waarbij vooral woonwinkels het matig deden. Retailers in huishoudelijke artikelen en drogisterijen deden het beter.

 

Supermarkten kenden wel een goed slotkwartaal van 2010. Hun omzet steeg met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instelling wijt de matige decembermaand onder meer aan de lastige weersomstandigheden. Door de gladheid bleven consumenten vaker thuis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top