Ikea inspirerender dan Albert Heijn en Hema

Ikea is het meest inspirerende retailmerk van Nederland. De van oorsprong Zweedse meubelketen laat in een onderzoek Albert Heijn en Hema achter zich onder de retailers. Als merk in Nederland hoeft Ikea alleen maar het pretpark Efteling in Kaatsheuvel voor zich te dulden.

Dat blijkt uit de Inspirational Image Index die door 11 van Synergie, Stadspeil en MindWorld is opgesteld op basis van onderzoek onder 1450 consumenten. Daarbij was de vraag wat merken inspirerend maakt en welke bedrijven hierop hoog scoren. Ikea blijft Apple (3), Albert Heijn (4) en Samsung (5) voor. Hema staat net buiten de toptien op plaats elf.

De drie genoemde retailers zijn ook de enige winkelmerken die de top-45 hebben gehaald. Andere bedrijven in de toptien zijn Nike, KLM, BMW, Nokia en Mercedes. Opvallend is dat relatief nieuwe merken als Facebook en Groupon zich al vlak achter Hema hebben genesteld en voor merken als Disneyland, Heineken en Philips. 

Ikea is het meest inspirerende retailmerk van Nederland. De van oorsprong Zweedse meubelketen laat in een onderzoek Albert Heijn en Hema achter zich onder de retailers. Als merk in Nederland hoeft Ikea alleen maar het pretpark Efteling in Kaatsheuvel voor zich te dulden.

Dat blijkt uit de Inspirational Image Index die door 11 van Synergie, Stadspeil en MindWorld is opgesteld op basis van onderzoek onder 1450 consumenten. Daarbij was de vraag wat merken inspirerend maakt en welke bedrijven hierop hoog scoren. Ikea blijft Apple (3), Albert Heijn (4) en Samsung (5) voor. Hema staat net buiten de toptien op plaats elf.

De drie genoemde retailers zijn ook de enige winkelmerken die de top-45 hebben gehaald. Andere bedrijven in de toptien zijn Nike, KLM, BMW, Nokia en Mercedes. Opvallend is dat relatief nieuwe merken als Facebook en Groupon zich al vlak achter Hema hebben genesteld en voor merken als Disneyland, Heineken en Philips. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top