Ikea inspirerender dan Albert Heijn en Hema | RetailDetail

Ikea inspirerender dan Albert Heijn en Hema

Ikea is het meest inspirerende retailmerk van Nederland. De van oorsprong Zweedse meubelketen laat in een onderzoek Albert Heijn en Hema achter zich onder de retailers. Als merk in Nederland hoeft Ikea alleen maar het pretpark Efteling in Kaatsheuvel voor zich te dulden.

Dat blijkt uit de Inspirational Image Index die door 11 van Synergie, Stadspeil en MindWorld is opgesteld op basis van onderzoek onder 1450 consumenten. Daarbij was de vraag wat merken inspirerend maakt en welke bedrijven hierop hoog scoren. Ikea blijft Apple (3), Albert Heijn (4) en Samsung (5) voor. Hema staat net buiten de toptien op plaats elf.

De drie genoemde retailers zijn ook de enige winkelmerken die de top-45 hebben gehaald. Andere bedrijven in de toptien zijn Nike, KLM, BMW, Nokia en Mercedes. Opvallend is dat relatief nieuwe merken als Facebook en Groupon zich al vlak achter Hema hebben genesteld en voor merken als Disneyland, Heineken en Philips. 

Ikea is het meest inspirerende retailmerk van Nederland. De van oorsprong Zweedse meubelketen laat in een onderzoek Albert Heijn en Hema achter zich onder de retailers. Als merk in Nederland hoeft Ikea alleen maar het pretpark Efteling in Kaatsheuvel voor zich te dulden.

Dat blijkt uit de Inspirational Image Index die door 11 van Synergie, Stadspeil en MindWorld is opgesteld op basis van onderzoek onder 1450 consumenten. Daarbij was de vraag wat merken inspirerend maakt en welke bedrijven hierop hoog scoren. Ikea blijft Apple (3), Albert Heijn (4) en Samsung (5) voor. Hema staat net buiten de toptien op plaats elf.

De drie genoemde retailers zijn ook de enige winkelmerken die de top-45 hebben gehaald. Andere bedrijven in de toptien zijn Nike, KLM, BMW, Nokia en Mercedes. Opvallend is dat relatief nieuwe merken als Facebook en Groupon zich al vlak achter Hema hebben genesteld en voor merken als Disneyland, Heineken en Philips. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.