Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top