RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl wil naar de Verenigde Staten

icon
Food14 juni, 2013

Lidl in alle uithoeken van Europa

Dat voornemen bevestigde Lidl zelf, zo melden Duitse media. Het onderzoek zal eind 2014 of begin 2015 zijn afgerond.

 

Met deze stap treedt Lidl in de voetsporen van Aldi Süd, dat al sinds 1976 in de VS actief is. De gemoderniseerde Amerikaanse winkels van Aldi zijn een enorm succes, want de Duitse discounter is inmiddels in de meeste staten van de VS actief.

 

Voor Lidl is het evenwel een grote stap: de internationale expansie van de keten mag dan indrukwekkend zijn, tot nu toe beperkte zich die tot Europa. Pas in 1989 waagde Lidl zich immers voor het eerst buiten de grenzen van (West-)Duitsland om de Franse markt te betreden. Daarna ging het snel en breidde Lidl uit naar alle uithoeken van Europa.

 

Europa droogt op, VS biedt nieuw potentieel

Inmiddels is Lidl in 25 Europese markten vertegenwoordigd en droogt het aanbod van nieuwe markten op: er staan nog twee nieuwe landen op de planning – Servië volgend jaar en in 2015 volgt Litouwen – maar daarna moet vooral de gigantische Amerikaanse markt soelaas gaan brengen. De VS biedt immers een enorm groeipotentieel waarmee Lidl weer decennialang vooruit zou kunnen.

 

Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung beloopt het investeringsvolume van Lidl in de VS circa 500 miljoen euro. Als het management groen licht geeft voor de uitrol, zijn er zo’n 100 winkels in 2015 gepland. Dit zou dan geschieden onder de supervisie van het managementteam van Lidl in Ierland, de 37-jarige Kenneth McGrath en de 40-jarige Kevin Proctor.

 

Lidl’s Amerikaanse droom

Met de oversteek naar de VS komt een Amerikaanse droom uit, die Lidl al langer koestert. Zes jaar geleden waren er al geruchten dat een oversteek naar de VS in voorbereiding was voor het jaar 2012, maar daarvan is niets terechtgekomen. Volgens LebensmittelZeitung vond topman Klaus Gehrig  de positie van Lidl in de verschillende Europese markten toen niet degelijk genoeg.

 

Klaarblijkelijk is dat nu wel het geval en is Lidl bereid om in de beginjaren forse verliezen voor lief te nemen, in het vertrouwen dat op termijn een rendabele exploitatie én een bedrijf met een veeljarige groeipotentie kan worden opgebouwd.

 

… of nachtmerrie?

Zulke geluiden waren in 2007 echter ook te horen bij Tesco, toen het Fresh & Easy in de VS opstartte. Deze keten heeft Tesco ondertussen al van de hand moeten doen. Lidl is met andere woorden gewaarschuwd.

 

Bovendien kan het niet alleen duur zijn om de Amerikaanse markt te betreden, deze markt weer verlaten is zo mogelijk nóg duurder… Wordt het dus een droom of een nachtmerrie?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food20 mei, 2025
    Picnic haalt Coca-Cola en Nutella goedkoper uit Duitsland

    Picnic zet zijn strijd tegen Europese “inkoopmuren” verder. De Nederlandse onlinesupermarkt voert campagne met een vijftigtal populaire merkproducten, die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Spadel investeert in startup die drinkwater uit de lucht haalt

    Via investeringsvehikel The Source neemt Spadel een participatie in de Frans-Tunesische startup Kumulus, die hoogwaardig drinkwater uit de lucht wil halen, zelfs in de woestijn.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN