“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten | RetailDetail

“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten

“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten

“Prijzenvolger”, een nieuwe website van een marketingstudent, brengt de prijsgeschiedenis van producten bij een vijftiental Belgische en Nederlandse webwinkels in kaart. “Tegen Kerstmis moeten er dat 100 zijn”, zegt initiatefnemer Jelle Van de Vliet.

 

Gegroeid uit eigen frustratie

Jelle Van de Vliet, laatstejaarsstudent marketing, kreeg het idee zes maanden geleden toen hij op het internet op zoek was naar een stevige rugzak. “Ik had een lijstje gemaakt van een aantal rugzakken waarin ik geïnteresseerd was”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “Tot ik ontdekte dat één ervan van de ene dag op de andere plots 20 euro duurder was geworden.”

 

De student ging toen op zoek naar een tool waarmee je de prijsgeschiedenis van een product kunt opvragen, maar zo’n site bleek nog niet te bestaan. “En dus heb ik beslist er gewoon zelf één te maken.”

 

Van Bol.com tot Zalando

Die tool, “Prijzenvolger” gedoopt, is nu online en volgt naar eigen zeggen circa 15 miljoen producten bij 13 webwinkels in België en Nederland, waaronder Bol.com, Zalando, Coolblue, Wehkamp, MediaMarkt of nog Sarenza. Na inloggen geeft de consument een link in van het product van zijn keuze, waarna een grafiek verschijnt (foto) met de historische prijzen van het product. “Als u de prijs op dat moment te hoog vindt, kunt u een prijs ingeven die u wilt betalen”, zegt Van de Vliet. “Zodra die wordt bereikt, krijgt u een melding.”

 

Enig minpuntje: vergelijken tussen webwinkels is niet mogelijk. Maar wat niet is, kan nog komen. “Over een maand ben ik afgestudeerd”, klinkt het. “Het zou fijn zijn als ik van mijn site mijn beroep kan maken. Ik hoop het aantal webshops tegen augustus uit te breiden tot vijftig. En mijn ultieme droom is dat het er tegen Kerstmis honderd zijn. Zodat mensen slimmer hun kerstinkopen zullen kunnen doen, bij welke winkel ze ook shoppen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.