"AH verandert door opkomst webwinkels"

"AH verandert door opkomst webwinkels"

De inrichting van de fysieke winkels van Albert Heijn gaat de komende jaren veranderen onder invloed van de opkomst van online winkelen. Het aantal verse producten zal de komende jaren flink toenemen ten koste van houdbare producten.

Mikken op tweeverdieners

De nieuwe e-commercebaas van Albert Heijn, Adriaan Thierry, zei in een interview met Emerce onder andere: "Over tien jaar is dat gemeengoed. Vers, beleving en smaak voeren dan op de winkelvloer de boventoon".

 

Albert Heijn is samen met zusterbedrijf Bol.com nu al een zeer belangrijke speler op online gebied, maar dit gaat in de komende jaren nog verder toenemen. Volgens Thierry zal daarbij vooral het online bestellen en dan ophalen in de winkels een grote vlucht nemen. Klanten willen dan in de winkel zelf geïnspireerd worden met mooie versproducten.

 

Thierry ziet deze manier van winkelen belangrijk worden voor een specifiek deel van de klanten: "Het zijn vooral tweeverdieners met kinderen die tijd winnen door zelf de boodschappen op te pikken." De nieuwe e-commercebaas van AH zegt wel dat er grenzen zitten aan de uitbouw van het netwerk van de online supermarkt van het bedrijf.

 

"Willen we meer dan tweederde van de Nederlandse huishoudens bereiken, dan moeten we fors investeren. Dat geld is er nu niet, we moeten ook winstgevend blijven. In de provincies Drenthe, Friesland en Groningen zullen we daardoor voorlopig niet bezorgen, hoe graag we het ook willen."

Tags: