"AH verandert door opkomst webwinkels"

"AH verandert door opkomst webwinkels"

De inrichting van de fysieke winkels van Albert Heijn gaat de komende jaren veranderen onder invloed van de opkomst van online winkelen. Het aantal verse producten zal de komende jaren flink toenemen ten koste van houdbare producten.

Mikken op tweeverdieners

De nieuwe e-commercebaas van Albert Heijn, Adriaan Thierry, zei in een interview met Emerce onder andere: "Over tien jaar is dat gemeengoed. Vers, beleving en smaak voeren dan op de winkelvloer de boventoon".

 

Albert Heijn is samen met zusterbedrijf Bol.com nu al een zeer belangrijke speler op online gebied, maar dit gaat in de komende jaren nog verder toenemen. Volgens Thierry zal daarbij vooral het online bestellen en dan ophalen in de winkels een grote vlucht nemen. Klanten willen dan in de winkel zelf geïnspireerd worden met mooie versproducten.

 

Thierry ziet deze manier van winkelen belangrijk worden voor een specifiek deel van de klanten: "Het zijn vooral tweeverdieners met kinderen die tijd winnen door zelf de boodschappen op te pikken." De nieuwe e-commercebaas van AH zegt wel dat er grenzen zitten aan de uitbouw van het netwerk van de online supermarkt van het bedrijf.

 

"Willen we meer dan tweederde van de Nederlandse huishoudens bereiken, dan moeten we fors investeren. Dat geld is er nu niet, we moeten ook winstgevend blijven. In de provincies Drenthe, Friesland en Groningen zullen we daardoor voorlopig niet bezorgen, hoe graag we het ook willen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top