Ako haalt hele webshop naar winkels

Ako haalt hele webshop naar winkels
Boekhandelsketen Ako stelt vanaf deze week het hele assortiment van de webwinkel beschikbaar via alle reguliere vestigingen. Dit gebeurt door een koppeling tussen de webshop en het kassasysteem.

'Fysieke webshop' biedt extra service

Daarmee denkt de keten klanten te kunnen helpen die het boek van hun gading niet aantreffen in de winkel. De kassamedewerker kan nu het boek in een handomdraai bestellen, zodat de klant dat niet thuis zelf hoeft te doen. "In de winkel wil je liever geen 'nee' verkopen, maar je kunt nu eenmaal niet het enorme websiteassortiment aanbieden", zegt Dennis Mikkelsen, die bij eigenaar Audax verantwoordelijk is voor Ako.nl.

 

Het kassasysteem in de winkels en de webshop zijn gekoppeld, waardoor medewerkers de bestelling kunnen invoeren en ter plaatse afrekenen met de klant. Die kan vervolgens kiezen om het boek af te halen in de winkel of thuis te laten bezorgen. Steeds meer winkelketens kiezen voor een combinatie van online- en offlineverkopen.

 

Bij multichannel retailing wordt door veel winkelketens nu nog vooral de andere kant op gedacht: het inzetten van de fysieke winkel ter ondersteuning van de webverkoop, als afhaalpunt of als plek waar klanten terecht kunnen met klachten of om een product te retourneren. Aanwezigheid in de winkelstraat versterkt immers de betrouwbaarheid van webwinkels. Met de nieuwe aanpak brengt Ako nu echter de zogenoemde long tail tot op de winkelvloer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top