Ako haalt hele webshop naar winkels

Ako haalt hele webshop naar winkels
Boekhandelsketen Ako stelt vanaf deze week het hele assortiment van de webwinkel beschikbaar via alle reguliere vestigingen. Dit gebeurt door een koppeling tussen de webshop en het kassasysteem.

'Fysieke webshop' biedt extra service

Daarmee denkt de keten klanten te kunnen helpen die het boek van hun gading niet aantreffen in de winkel. De kassamedewerker kan nu het boek in een handomdraai bestellen, zodat de klant dat niet thuis zelf hoeft te doen. "In de winkel wil je liever geen 'nee' verkopen, maar je kunt nu eenmaal niet het enorme websiteassortiment aanbieden", zegt Dennis Mikkelsen, die bij eigenaar Audax verantwoordelijk is voor Ako.nl.

 

Het kassasysteem in de winkels en de webshop zijn gekoppeld, waardoor medewerkers de bestelling kunnen invoeren en ter plaatse afrekenen met de klant. Die kan vervolgens kiezen om het boek af te halen in de winkel of thuis te laten bezorgen. Steeds meer winkelketens kiezen voor een combinatie van online- en offlineverkopen.

 

Bij multichannel retailing wordt door veel winkelketens nu nog vooral de andere kant op gedacht: het inzetten van de fysieke winkel ter ondersteuning van de webverkoop, als afhaalpunt of als plek waar klanten terecht kunnen met klachten of om een product te retourneren. Aanwezigheid in de winkelstraat versterkt immers de betrouwbaarheid van webwinkels. Met de nieuwe aanpak brengt Ako nu echter de zogenoemde long tail tot op de winkelvloer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top