Amazon zoekt toenadering tot Nederlandse handelaars
“Toon uw product aan miljoenen extra klanten”, schrijft de grootste e-tailonderneming ter wereld in de eerste concrete communicatie van Amazon gericht op de Nederlandse markt. Het werven van Nederlandse webwinkels voor de marktplaats van Amazon wordt door sommige experts gezien als een nieuwe stap in de richting van een Nederlandse site.
Nederlandse webwinkels moeten volgens de advertorial weliswaar een alternatieve thuismarkt kiezen uit Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje. “Het land waarin u zich registreert heet uw thuismarkt en u moet de markt kiezen waar u verwacht de grootste verkoop te realiseren”, schrijft Amazon. “Dit hangt bijvoorbeeld af van de producten die u wilt aanbieden, de talen waarin u ze kunt laten opnemen en waar uw voorraad zich bevindt.”
Amazon gaat hiermee de strijd aan met Bol.com en Wehkamp.nl, die zelf ook eigen netwerken hebben opgezet om andere verkopers via hun platformen omzet te laten genereren. Bij Bol.com zijn deze zogenoemde Plaza-partners inmiddels goed voor 20 procent van de omzet.