Benelux-tak Neckermann lijdt niet onder Duitse problemen

Benelux-tak Neckermann lijdt niet onder Duitse problemen

Ondanks de problemen in de Duitse (hoofd)tak van postorderbedrijf Neckermann, kan de Benelux-afdeling zijn activiteiten gewoon verderzetten. Dat zei CEO Kurt Staelens zonet op een persconferentie in de Zeeuwse hoofdzetel Sint Jansteen.

Geen extra gevolgen voor Benelux

De CEO was er als de kippen bij om iedereen gerust te stellen: "de financiële situatie van neckermann.com Benelux is structureel gezond en de organisatie is volledig in staat om onafhankelijk van de moedermaatschappij de werkzaamheden voort te zetten. Neckermann.com was enkel afhankelijk van neckermann.de voor de productie van de eigen modemerken en de productie van de printcatalogi.

 

De Duitse afdeling vroeg eergisteren uitstel van betaling aan, nadat eigenaar geen geld wilde spenderen aan een sociaal plan voor 'overbodige' werknemers. Daarmee was uitstel van betaling voor de Duitse tak onvermijdelijk geworden. De Benelux-tak moet dus op zoek naar een ander mode-assortiment, maar "dat gaan we zelf opbouwen, aldus Staelens.

 

Toch ontsnapt de Benelux niet helemaal aan de golf van ontslagen: eind juni werd immers bekendgemaakt dat bij de vestigingen in Nederland en België 150 van de 550 banen gaan verdwijnen.

 

Al bijna vijftig jaar Nederlandse textielgeschiedenis

De Benelux-tak van Neckermann.com ontstond in 1999, toen naast postorder ook internet als bestelkanaal werd opgestart. Dertig jaar eerder was het Duitse bedrijf al in Zeeuws-Vlaanderen komen neerstrijken, toen het de Textielcentrale Hulst overnam, en tien jaar later was België aan de beurt.

 

Naar eigen zeggen is het bedrijf sinds 2006 “een e-commercebedrijf dat ook catalogi verstuurt”. Die overstap, en de mislukte fusie met sectorgenoot Quelle, vormen volgens sommigen de basis van de huidige problemen. Toch gaat de Benelux-afdeling nu verder in die richting, in zoverre zelfs dat de papieren catalogus helemaal wordt afgeschaft.

 

Imperiumbegin met een geurtje

In Duitsland bestaat het bedrijf uiteraard al veel langer: de basis van het imperium werd in 1935 gelegd toen Josef Neckermann dankzij de rassenwetten van Neurenberg een textielwinkel voor een prikje kon overnemen.

 

In 1950 werd dan de firma Neckermann Versand opgericht, die dankzij het Duitse Wirtschaftswunder meteen een enorme boom kende: de omzet groeide in vijftien jaar uit naar meer dan een miljard mark.

 

Dat sprak uiteraard tot de verbeelding van investeerders, en in 1977 nam de Karstadt-groep – toevallig ook net in financieel zwaar weer verzeild geraakt – een meerderheid van de aandelen van Neckermann over. De huidige eigenaar, Sun Capital, nam vier jaar geleden de controle van de groep over, maar kon kon de teloorgang dus niet tegenhouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top