Benelux-tak Neckermann lijdt niet onder Duitse problemen

Benelux-tak Neckermann lijdt niet onder Duitse problemen

Ondanks de problemen in de Duitse (hoofd)tak van postorderbedrijf Neckermann, kan de Benelux-afdeling zijn activiteiten gewoon verderzetten. Dat zei CEO Kurt Staelens zonet op een persconferentie in de Zeeuwse hoofdzetel Sint Jansteen.

Geen extra gevolgen voor Benelux

De CEO was er als de kippen bij om iedereen gerust te stellen: "de financiële situatie van neckermann.com Benelux is structureel gezond en de organisatie is volledig in staat om onafhankelijk van de moedermaatschappij de werkzaamheden voort te zetten. Neckermann.com was enkel afhankelijk van neckermann.de voor de productie van de eigen modemerken en de productie van de printcatalogi.

 

De Duitse afdeling vroeg eergisteren uitstel van betaling aan, nadat eigenaar geen geld wilde spenderen aan een sociaal plan voor 'overbodige' werknemers. Daarmee was uitstel van betaling voor de Duitse tak onvermijdelijk geworden. De Benelux-tak moet dus op zoek naar een ander mode-assortiment, maar "dat gaan we zelf opbouwen, aldus Staelens.

 

Toch ontsnapt de Benelux niet helemaal aan de golf van ontslagen: eind juni werd immers bekendgemaakt dat bij de vestigingen in Nederland en België 150 van de 550 banen gaan verdwijnen.

 

Al bijna vijftig jaar Nederlandse textielgeschiedenis

De Benelux-tak van Neckermann.com ontstond in 1999, toen naast postorder ook internet als bestelkanaal werd opgestart. Dertig jaar eerder was het Duitse bedrijf al in Zeeuws-Vlaanderen komen neerstrijken, toen het de Textielcentrale Hulst overnam, en tien jaar later was België aan de beurt.

 

Naar eigen zeggen is het bedrijf sinds 2006 “een e-commercebedrijf dat ook catalogi verstuurt”. Die overstap, en de mislukte fusie met sectorgenoot Quelle, vormen volgens sommigen de basis van de huidige problemen. Toch gaat de Benelux-afdeling nu verder in die richting, in zoverre zelfs dat de papieren catalogus helemaal wordt afgeschaft.

 

Imperiumbegin met een geurtje

In Duitsland bestaat het bedrijf uiteraard al veel langer: de basis van het imperium werd in 1935 gelegd toen Josef Neckermann dankzij de rassenwetten van Neurenberg een textielwinkel voor een prikje kon overnemen.

 

In 1950 werd dan de firma Neckermann Versand opgericht, die dankzij het Duitse Wirtschaftswunder meteen een enorme boom kende: de omzet groeide in vijftien jaar uit naar meer dan een miljard mark.

 

Dat sprak uiteraard tot de verbeelding van investeerders, en in 1977 nam de Karstadt-groep – toevallig ook net in financieel zwaar weer verzeild geraakt – een meerderheid van de aandelen van Neckermann over. De huidige eigenaar, Sun Capital, nam vier jaar geleden de controle van de groep over, maar kon kon de teloorgang dus niet tegenhouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top