Bol.com neemt logistiek van partnerbedrijven over

Bol.com neemt logistiek van partnerbedrijven over

Bol.com gaat zijn partnerbedrijven aanbieden hun logistiek over te nemen: op die manier raken hun pakjes sneller bij de consument. De partnerverkoop is immers heel belangrijk voor bol.com, dat het model in 2011 lanceerde in Nederland.

Partnerverkoop al goed voor 100 miljoen euro omzet

Inmiddels hebben al meer dan 12.000 ondernemers een verkoopaccount bij bol.com, en  één op zes bestellingen verloopt er al in samenwerking met een verkooppartner. In 2014 bereikte de omzet via deze samenwerkingsakkoorden al de mijlpaal van 100 miljoen euro.

 

Bol.com wil de ondernemers nu de mogelijkheid geven om de orderverwerking, de verpakking, de verzending, de terugnames, de klantenservice en het stockbeheer te laten verzorgen in het magazijn bij Docdata in Waalwijk. De goederen worden dan opgenomen in het reguliere distributieproces van de grutter. De werkwijze laat ook toe om bestellingen voor hetzelfde adres te groeperen.

 

Bol.com start hiertoe een test op beperkte schaal. De online handelaar verwacht om begin 2016 de service vervolgens breed te kunnen aanbieden in België en Nederland. Ondernemers die op het voorstel ingaan, betalen een vergoeding voor de opslag van een voorraad in het distributiecentrum en een vergoeding per verkocht product voor de verdere logistieke afhandeling van de verkoop.

 

Ook voordelen voor de consument

Volgens bol.com heeft deze dienstverlening ook voordelen voor de klanten: zij kunnen dan voor een groter deel van het aanbod op de verkoopsite rekenen op een levering binnen de 24u aan huis of in een warenhuis van Albert Heijn en op 24 uur per dag klantenservice. Ook kan de consument de goederen gratis voor retour aanbieden via de afhaalpunten.

 

De partner blijft niettemin de verkopende partij en is met bedrijfsnaam zowel bij de bestelling als bezorging zichtbaar voor de klant.

 

Verzending kan ook via DPD en PostNL

Nederlandse ondernemers die gebruik maken van bol.com als verkoopkanaal kunnen de logistiek ook zelf blijven doen. In dat geval krijgen ze pakketzegels van DHL Parcel. Vanaf begin februari komen daar zegels van DPD en PostNL bij.

 

Aan Belgische ondernemers biedt bol.com vanaf begin februari 2015 dan weer een verzendservice met pakketzegels van bpost en DPD. Voor verzendingen naar Nederland geldt daarbij hetzelfde tarief als voor het verzenden van pakketjes in eigen land.

Tags: