Bol.com neemt logistiek van partnerbedrijven over | RetailDetail

Bol.com neemt logistiek van partnerbedrijven over

Bol.com neemt logistiek van partnerbedrijven over

Bol.com gaat zijn partnerbedrijven aanbieden hun logistiek over te nemen: op die manier raken hun pakjes sneller bij de consument. De partnerverkoop is immers heel belangrijk voor bol.com, dat het model in 2011 lanceerde in Nederland.

Partnerverkoop al goed voor 100 miljoen euro omzet

Inmiddels hebben al meer dan 12.000 ondernemers een verkoopaccount bij bol.com, en  één op zes bestellingen verloopt er al in samenwerking met een verkooppartner. In 2014 bereikte de omzet via deze samenwerkingsakkoorden al de mijlpaal van 100 miljoen euro.

 

Bol.com wil de ondernemers nu de mogelijkheid geven om de orderverwerking, de verpakking, de verzending, de terugnames, de klantenservice en het stockbeheer te laten verzorgen in het magazijn bij Docdata in Waalwijk. De goederen worden dan opgenomen in het reguliere distributieproces van de grutter. De werkwijze laat ook toe om bestellingen voor hetzelfde adres te groeperen.

 

Bol.com start hiertoe een test op beperkte schaal. De online handelaar verwacht om begin 2016 de service vervolgens breed te kunnen aanbieden in België en Nederland. Ondernemers die op het voorstel ingaan, betalen een vergoeding voor de opslag van een voorraad in het distributiecentrum en een vergoeding per verkocht product voor de verdere logistieke afhandeling van de verkoop.

 

Ook voordelen voor de consument

Volgens bol.com heeft deze dienstverlening ook voordelen voor de klanten: zij kunnen dan voor een groter deel van het aanbod op de verkoopsite rekenen op een levering binnen de 24u aan huis of in een warenhuis van Albert Heijn en op 24 uur per dag klantenservice. Ook kan de consument de goederen gratis voor retour aanbieden via de afhaalpunten.

 

De partner blijft niettemin de verkopende partij en is met bedrijfsnaam zowel bij de bestelling als bezorging zichtbaar voor de klant.

 

Verzending kan ook via DPD en PostNL

Nederlandse ondernemers die gebruik maken van bol.com als verkoopkanaal kunnen de logistiek ook zelf blijven doen. In dat geval krijgen ze pakketzegels van DHL Parcel. Vanaf begin februari komen daar zegels van DPD en PostNL bij.

 

Aan Belgische ondernemers biedt bol.com vanaf begin februari 2015 dan weer een verzendservice met pakketzegels van bpost en DPD. Voor verzendingen naar Nederland geldt daarbij hetzelfde tarief als voor het verzenden van pakketjes in eigen land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.