Bol.com primus op Nederlandse online boekenmarkt | RetailDetail

Bol.com primus op Nederlandse online boekenmarkt

Bol.com primus op Nederlandse online boekenmarkt

Bol.com is met een lengte voorsprong dé favoriete online boekhandel van de Nederlanders. Vraag is voor hoelang nog, want in september komt Amazon.com naar Nederland en zal het boekenlandschap er drastisch anders gaan uitzien.

"Bol.com verplettert de Nederlandse online boekenmarkt"

Het Amsterdamse onderzoeksbureau WUA! publiceerde zopas de resultaten van een groot onderzoek bij 13 internetboekhandels. Het onderzoek, uitgevoerd in juni laatstleden, wilde nagaan hoe potentiële klanten zich oriënteren wanneer ze een nieuw boek willen kopen.

 

Bol.com wordt door letterlijk iedereen gevonden en door 57,5% als "eerste keuze" aangemerkt (vorig jaar was dit nog maar 27,5%), mede doordat het bedrijf door 42,5% als meest innovatief aangemerkt wordt. Voor prijs-kwaliteitverhouding staat de Ahold-dochter wel pas op de tiende plaats. Dat Bol.com desondanks met voorsprong de populairste is, komt volgens de onderzoekers onder meer door de snelle levering. Ook het grote assortiment, waaronder veel tweedehands aanbod, zou de voorkeur mee doen doorslaan naar Bol.com.

 

Bol.com is overigens samen met Marktplaats.nl en Amazon.com de enige wiens naam vaker rechtstreeks werd ingetypt tijdens het oriëntatieproces dan via Google.

 

Cosmox.nl runner-up

Cosmox.nl behaalt de tweede plaats en dankt dat aan een betere score op de punten "hoeveelheid informatie", "overzichtelijkheid" en "duidelijkheid". "Misschien begint Bol.com wel te veel producten aan te bieden, waardoor mensen door de bomen het bos niet meer zien", aldus de onderzoekers. Cosmox, dat een vindscore van 45% heeft, behaalt wel zilver met 10% bezoekers die de site als "eerste keuze" aankruisen. Respondenten vinden de website "uitnodigend om op rond te kijken" en "overzichtelijk". Het brons is voor Bruna.nl, DeSlegte.com en AKO.nl met 5% "eerste keuze".

 

Fysieke boekenketens als AKO, Bruna, Hema en Selexyz worden overigens als zeer betrouwbaar ingeschat door de deelnemers. Over ECI daarentegen leeft er nogal wat ergernis: "Hierdoor wordt ECI vaak niet als een serieuze optie gezien in het online oriëntatieproces", aldus de onderzoekers.

 

1 op 4 vindt Amazon.com

Amazon.com haalt een vindscore van 25%, maar wordt door slechts 2,5% als "eerste keuze" aangemerkt. Wat niet is, kan nog komen: "We zijn heel benieuwd welke impact het definitieve voet aan wal zetten in Europa van deze retailreus gaat hebben. Een euro kan maar één keer uitgegeven worden, en in de VS heeft Amazon.com een omzet van 48 miljard dollar en een aandeel van 25% in alle online aankopen…", klinkt het bij de onderzoekers...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.