Bol.com primus op Nederlandse online boekenmarkt

Bol.com primus op Nederlandse online boekenmarkt

Bol.com is met een lengte voorsprong dé favoriete online boekhandel van de Nederlanders. Vraag is voor hoelang nog, want in september komt Amazon.com naar Nederland en zal het boekenlandschap er drastisch anders gaan uitzien.

"Bol.com verplettert de Nederlandse online boekenmarkt"

Het Amsterdamse onderzoeksbureau WUA! publiceerde zopas de resultaten van een groot onderzoek bij 13 internetboekhandels. Het onderzoek, uitgevoerd in juni laatstleden, wilde nagaan hoe potentiële klanten zich oriënteren wanneer ze een nieuw boek willen kopen.

 

Bol.com wordt door letterlijk iedereen gevonden en door 57,5% als "eerste keuze" aangemerkt (vorig jaar was dit nog maar 27,5%), mede doordat het bedrijf door 42,5% als meest innovatief aangemerkt wordt. Voor prijs-kwaliteitverhouding staat de Ahold-dochter wel pas op de tiende plaats. Dat Bol.com desondanks met voorsprong de populairste is, komt volgens de onderzoekers onder meer door de snelle levering. Ook het grote assortiment, waaronder veel tweedehands aanbod, zou de voorkeur mee doen doorslaan naar Bol.com.

 

Bol.com is overigens samen met Marktplaats.nl en Amazon.com de enige wiens naam vaker rechtstreeks werd ingetypt tijdens het oriëntatieproces dan via Google.

 

Cosmox.nl runner-up

Cosmox.nl behaalt de tweede plaats en dankt dat aan een betere score op de punten "hoeveelheid informatie", "overzichtelijkheid" en "duidelijkheid". "Misschien begint Bol.com wel te veel producten aan te bieden, waardoor mensen door de bomen het bos niet meer zien", aldus de onderzoekers. Cosmox, dat een vindscore van 45% heeft, behaalt wel zilver met 10% bezoekers die de site als "eerste keuze" aankruisen. Respondenten vinden de website "uitnodigend om op rond te kijken" en "overzichtelijk". Het brons is voor Bruna.nl, DeSlegte.com en AKO.nl met 5% "eerste keuze".

 

Fysieke boekenketens als AKO, Bruna, Hema en Selexyz worden overigens als zeer betrouwbaar ingeschat door de deelnemers. Over ECI daarentegen leeft er nogal wat ergernis: "Hierdoor wordt ECI vaak niet als een serieuze optie gezien in het online oriëntatieproces", aldus de onderzoekers.

 

1 op 4 vindt Amazon.com

Amazon.com haalt een vindscore van 25%, maar wordt door slechts 2,5% als "eerste keuze" aangemerkt. Wat niet is, kan nog komen: "We zijn heel benieuwd welke impact het definitieve voet aan wal zetten in Europa van deze retailreus gaat hebben. Een euro kan maar één keer uitgegeven worden, en in de VS heeft Amazon.com een omzet van 48 miljard dollar en een aandeel van 25% in alle online aankopen…", klinkt het bij de onderzoekers...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top