Bol.com primus op Nederlandse online boekenmarkt

Bol.com primus op Nederlandse online boekenmarkt

Bol.com is met een lengte voorsprong dé favoriete online boekhandel van de Nederlanders. Vraag is voor hoelang nog, want in september komt Amazon.com naar Nederland en zal het boekenlandschap er drastisch anders gaan uitzien.

"Bol.com verplettert de Nederlandse online boekenmarkt"

Het Amsterdamse onderzoeksbureau WUA! publiceerde zopas de resultaten van een groot onderzoek bij 13 internetboekhandels. Het onderzoek, uitgevoerd in juni laatstleden, wilde nagaan hoe potentiële klanten zich oriënteren wanneer ze een nieuw boek willen kopen.

 

Bol.com wordt door letterlijk iedereen gevonden en door 57,5% als "eerste keuze" aangemerkt (vorig jaar was dit nog maar 27,5%), mede doordat het bedrijf door 42,5% als meest innovatief aangemerkt wordt. Voor prijs-kwaliteitverhouding staat de Ahold-dochter wel pas op de tiende plaats. Dat Bol.com desondanks met voorsprong de populairste is, komt volgens de onderzoekers onder meer door de snelle levering. Ook het grote assortiment, waaronder veel tweedehands aanbod, zou de voorkeur mee doen doorslaan naar Bol.com.

 

Bol.com is overigens samen met Marktplaats.nl en Amazon.com de enige wiens naam vaker rechtstreeks werd ingetypt tijdens het oriëntatieproces dan via Google.

 

Cosmox.nl runner-up

Cosmox.nl behaalt de tweede plaats en dankt dat aan een betere score op de punten "hoeveelheid informatie", "overzichtelijkheid" en "duidelijkheid". "Misschien begint Bol.com wel te veel producten aan te bieden, waardoor mensen door de bomen het bos niet meer zien", aldus de onderzoekers. Cosmox, dat een vindscore van 45% heeft, behaalt wel zilver met 10% bezoekers die de site als "eerste keuze" aankruisen. Respondenten vinden de website "uitnodigend om op rond te kijken" en "overzichtelijk". Het brons is voor Bruna.nl, DeSlegte.com en AKO.nl met 5% "eerste keuze".

 

Fysieke boekenketens als AKO, Bruna, Hema en Selexyz worden overigens als zeer betrouwbaar ingeschat door de deelnemers. Over ECI daarentegen leeft er nogal wat ergernis: "Hierdoor wordt ECI vaak niet als een serieuze optie gezien in het online oriëntatieproces", aldus de onderzoekers.

 

1 op 4 vindt Amazon.com

Amazon.com haalt een vindscore van 25%, maar wordt door slechts 2,5% als "eerste keuze" aangemerkt. Wat niet is, kan nog komen: "We zijn heel benieuwd welke impact het definitieve voet aan wal zetten in Europa van deze retailreus gaat hebben. Een euro kan maar één keer uitgegeven worden, en in de VS heeft Amazon.com een omzet van 48 miljard dollar en een aandeel van 25% in alle online aankopen…", klinkt het bij de onderzoekers...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top