Chinese JD.com groeit razendsnel | RetailDetail

Chinese JD.com groeit razendsnel

Chinese JD.com groeit razendsnel

JD.com, die andere Chinese rivaal van Amazon naast Alibaba, heeft in het derde kwartaal een fikse groei doorgemaakt. Het bruto merchandisevolume steeg daarbij twee keer zo snel als dat van Alibaba.

Meer omzet op lager volume

Het bruto merchandisevolume van JD.com groeide in zijn derde kwartaal met liefst 76 procent naar ongeveer 17 miljard euro. Al komt het daarmee in absolute cijfers nog steeds niet in de buurt van Alibaba, bij wie het merchandisevolume met 28 procent naar ongeveer 105 miljard euro steeg. Het bruto merchandisevolume is de totale waarde van alle transacties op een e-commerceplatform.


Ondanks het lagere merchandisevolume, doet JD.com het wel een stuk beter dan Alibaba op vlak van omzet. De omzet van JD.com groeide met 52 procent naar ongeveer 6,5 miljard euro, terwijl Alibaba het moest stellen met een groei van 32 procent naar circa 3,3 miljard euro. JD.com slaagt er dus duidelijk in om meer omzet te generen uit een lager volume aan transacties.


Richard Liu, oprichter en CEO van JD.com, zegt dat de groei is toe te schrijven aan de samenwerking met de mobiele chatapplicatie WeChat. Die heeft momenteel ongeveer 650 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan circa 200 miljoen een kredietkaart hebben gekoppeld aan hun account.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.