Consument tevreden met Chinese webshops | RetailDetail

Consument tevreden met Chinese webshops

Consument tevreden met Chinese webshops

Uit een bevraging door de Consumentenbond blijkt dat de gemiddelde Nederlandse consument best tevreden is met Chinese webshops. 80% procent van de panelleden zegt in de toekomst opnieuw een bestelling te zullen plaatsen bij een Chinese webshop.

Kwart kreeg defect of verkeerd product

Slechts 8% van de 1.666 respondenten spreekt van een slechte ervaring en zal in de toekomst Chinese online winkels vermijden. De populairste Chinese webwinkel in Nederland is Aliexpress. Ook Dealextreme, Miniinthebox, Lightinthebox en Tinydeal krijgen veel Nederlandse klanten over de vloer.

 

Ondanks het positief beeld van de webshops, zijn er het voorbije jaar toch heel wat problemen gemeld. Ongeveer een kwart van de respondenten zei een probleem gehad te hebben met een product: 9% kreeg een defect product, 6% een beschadigd product en nog eens 11% had last van andere zaken, zoals een verkeerd product. Het grootste probleem blijkt echter de levertijd te zijn: ondanks de erg ruime levertijden (tot wel 25 werkdagen) kreeg s lechts 60% zijn laatste bestelling op tijd aan.

 

Tevreden over klantenservice

De Consumentenbond nam ook zelf de proef op de som en bestelde twintig producten bij Chinese webshops. Gemiddeld duurde het 27 dagen voor een pakje werd geleverd: de snelste leveringen gebeurden na 8 dagen, maar op één product moest maar liefst 69 dagen gewacht worden. Ook over de klantenservice zijn er weinig klachten: de gemiddelde score lag op 7,2 en ook de Consumentenbond zelf vond de reacties bevredigend wanneer er een probleem werd aangekaart. Het enige probleem hier is dat de communicatie vooral in het Engels gebeurt, maar dat de kennis van die taal soms matig is.

 

De Chinese webwinkels zetten sinds 2014 de aanval in op de Nederlandse markt en sindsdien hebben een aantal grote Chinese bedrijven hun webshop naar het Nederlands vertaald. Dankzij hun lage prijzen en gratis verzending zijn ze een stevige concurrent voor de lokale webshops. Thuiswinkel.org stelt zich wel vragen bij die lage prijzen. "De webwinkels krijgen ondersteuning van de Chinese overheid. Die zorgt dat zij goedkoop kunnen exporteren", stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Consumentenbond vraagt wettelijke suikernormen

03/07/2018

De Nederlandse Consumentenbond vraagt de overheid wettelijke normen op te stellen voor de hoeveelheid suiker in voeding. Staatssecretaris Blokhuis moet dringend de regie in handen nemen, vindt de bond.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”