"E-commerce in West-Europa groeit dit jaar met 10%" | RetailDetail

"E-commerce in West-Europa groeit dit jaar met 10%"

"E-commerce in West-Europa groeit dit jaar met 10%"

In de Benelux, Frankrijk, Ierland en Groot-Brittannië zal de e-commercesector dit jaar een omzetstijging van 10% behalen tot 173,8 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan wordt door de Britten uitgegeven, maar België en Ierland knabbelen aan hun achterstand.

Brons voor Nederland, België "groeimarkt"

De zes "West-Europese" landen zijn dit jaar voor het eerst goed voor 51% van de Europese e-commercemarkt, dankzij een te verwachten omzetgroei van 10% tegenover 2012. Die puike groei is welmaar half zo groot als de 20% die sectororganisatie Ecommerce Europe vorig jaar nog noteerde.

 

Van de zes onderzochte markten is de Britse veruit de grootste e-commercemarkt, met vorig jaar een omzet van 96,2 miljard euro. Dit jaar wordt zelfs de kaap van de 100 miljard euro gerond (wellicht 103 miljard euro), dat is het dubbele van Frankrijk (45 miljard euro in 2012). Nederland staat op drie met 9,8 miljard euro.

 

Met 3 miljard euro omzet is België pas vijfde (na Ierland met 3,8 miljard euro), maar beide landen zijn wel aan een serieuze inhaalbeweging bezig. In België zou de e-commercesector er 20% op vooruit gaan (naar 3,6 miljard euro), in Ierland zelfs met een kwart (naar 4,6 miljard). Beide krijgen dan ook het predicaat "groeimarkt" mee.

 

Nederlanders "krenterig" vergeleken met Britten

Van de zes onderzochte landen geven de Britten het meest uit online: liefst 4.010 euro per gezin. Daarmee vergeleken zijn Nederlanders en Belgen maar "krenterig": zo geeft een Nederlands gezin slechts 1.365 euro uit online en een Belgisch gezin nauwelijks 836 euro (ter vergelijking: voor de hele Europese Unie is dat 1.696 euro).

 

Wel ziet Ecommerce Europe dit cijfer voor België snel stijgen: "De Belgische e-commerce groeit sterk en we gaan er van uit dat het land zijn achterstand snel zal inlopen." Over Nederland klinkt de organisatie minder verzekerd: "Nederland wordt beschouwd als een rijpere markt en de hoge densiteit aan fysieke winkels beperkt de noodzaak tot online aankopen, in vergelijking met andere landen."

 

 

 

Ecommerce Europe, de Europese koepel van meer dan 4.000 online retailers, stak al deze en nog heel wat meer conclusies in zin rapport "Western European B2C Ecommerce Report", dat u op de site van de organisatie kan downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.