E-commercesector zet recyclage iconen op verpakkingen

E-commercesector zet recyclage iconen op verpakkingen

E-commercesector zet recyclage iconen op verpakkingen

Thuiswinkel.org heeft in samenwerking met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken drie bestaande logo’s uit de Weggooiwijzer geschikt gemaakt voor de e-commercesector. Zo weten klanten beter wat ze met de verpakking moeten doen.

Duurzame verpakkingen

De Weggooiwijzer werd in 2014 geïntroduceerd om bedrijven te helpen bij het informeren van de klant rond de scheiding van afval. Nu zijn er dus drie logo’s toegevoegd die geschikt zijn voor e-commercebedrijven. Het gebruik van de logo’s is volgens Thuiswinkel.org niet verplicht, maar het vindt het wel belangrijk dat online retailers hun verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan het terugdringen van de milieu-impact. Daar hoort ook het informeren van de consument bij. De bestanden voor de logo’s zijn dan ook gratis te verkrijgen voor alle ondernemers.

 

De nieuwe iconen maken deel uit van het brancheverduurzamingsplan dat Thuiswinkel.org samen met de sector opstelde. Volgens dat plan moeten de productverpakkingen voor 2018 verduurzamen. Zo moeten verpakkingen dunner worden en moet er meer materiaal gerecycleerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Ophef over mishandelde eenden in Nederlandse fokkerijen

05/07/2018

In sommige Nederlandse fokkerijen worden eenden structureel mishandeld, blijkt uit beeldopnames van dierenrechtenorganisatie Animal Rights. De beelden, die het vangen en vervoeren van eenden voor consumptie tonen, zijn heel naar, vindt ook voedselautoriteit NVWA.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.