E-commercesector zet recyclage iconen op verpakkingen

E-commercesector zet recyclage iconen op verpakkingen

E-commercesector zet recyclage iconen op verpakkingen

Thuiswinkel.org heeft in samenwerking met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken drie bestaande logo’s uit de Weggooiwijzer geschikt gemaakt voor de e-commercesector. Zo weten klanten beter wat ze met de verpakking moeten doen.

Duurzame verpakkingen

De Weggooiwijzer werd in 2014 geïntroduceerd om bedrijven te helpen bij het informeren van de klant rond de scheiding van afval. Nu zijn er dus drie logo’s toegevoegd die geschikt zijn voor e-commercebedrijven. Het gebruik van de logo’s is volgens Thuiswinkel.org niet verplicht, maar het vindt het wel belangrijk dat online retailers hun verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan het terugdringen van de milieu-impact. Daar hoort ook het informeren van de consument bij. De bestanden voor de logo’s zijn dan ook gratis te verkrijgen voor alle ondernemers.

 

De nieuwe iconen maken deel uit van het brancheverduurzamingsplan dat Thuiswinkel.org samen met de sector opstelde. Volgens dat plan moeten de productverpakkingen voor 2018 verduurzamen. Zo moeten verpakkingen dunner worden en moet er meer materiaal gerecycleerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

02/05/2018

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

30/04/2018

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Overheden moeten duurzame productie eisen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh hebben verschillende overheden maatregelen genomen om producenten tot meer duurzaamheid te verplichten. De arbeidsomstandigheden zijn er echter niet voor iedereen op verbeterd.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.