'Fysieke winkel blijft leidend in mode'

'Fysieke winkel blijft leidend in mode'
In 2020 wordt volgens analisten 25 tot 30 procent van de kledingverkopen online afgehandeld, maar toch zullen de fysieke winkels dominant blijven in de verkoop van mode, voorspelt retaildeskundige Dirk Mulder van ING bij Fashion United.

"Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers, maar die zijn niet oneindig. De redding van de retailer is dat kleding en schoenen emotieproducten zijn die je wil zien, voelen en ervaren; er direct over wil kunnen beschikken. Daarom denk ik dat de offline kledingverkoop altijd een meerderheid zal behouden."

 

Weg met C-locaties!

Het marktaandeel van webshops in kleding en schoenen is op dit moment 5 à 6 procent. De voorspelde stijging naar 25 à 30 procent gaat uiteraard veel effect hebben op de winkelstraat: vooral winkels op C-locaties gaan het erg moeilijk krijgen, waarbij ketens kritischer gaan kijken naar hun winkelnetwerk. Mulder noemt een duidelijke focus, shopbeleving, een collectie en openingstijden die bij de doelgroep in de omgeving van de winkel passen als belangrijke succesvoorwaarden.

 

Volgens Mulder zal een consolidatieslag onder webwinkels het pleit beslechten, waarna een aantal grote spelers de markt gaan beheersen. "Uiteindelijk denk ik dat het e-commercelandschap uit een aantal supergrote spelers gaat bestaan, zoals de Zalando’s en Amazons. Op basis van marketingpower en volledigheid zullen zij bovenaan de zoekmachine gaan komen." Daarnaast is er wel nog ruimte voor nichespelers, denkt de analist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Back to top