'Fysieke winkel blijft leidend in mode'

'Fysieke winkel blijft leidend in mode'
In 2020 wordt volgens analisten 25 tot 30 procent van de kledingverkopen online afgehandeld, maar toch zullen de fysieke winkels dominant blijven in de verkoop van mode, voorspelt retaildeskundige Dirk Mulder van ING bij Fashion United.

"Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers, maar die zijn niet oneindig. De redding van de retailer is dat kleding en schoenen emotieproducten zijn die je wil zien, voelen en ervaren; er direct over wil kunnen beschikken. Daarom denk ik dat de offline kledingverkoop altijd een meerderheid zal behouden."

 

Weg met C-locaties!

Het marktaandeel van webshops in kleding en schoenen is op dit moment 5 à 6 procent. De voorspelde stijging naar 25 à 30 procent gaat uiteraard veel effect hebben op de winkelstraat: vooral winkels op C-locaties gaan het erg moeilijk krijgen, waarbij ketens kritischer gaan kijken naar hun winkelnetwerk. Mulder noemt een duidelijke focus, shopbeleving, een collectie en openingstijden die bij de doelgroep in de omgeving van de winkel passen als belangrijke succesvoorwaarden.

 

Volgens Mulder zal een consolidatieslag onder webwinkels het pleit beslechten, waarna een aantal grote spelers de markt gaan beheersen. "Uiteindelijk denk ik dat het e-commercelandschap uit een aantal supergrote spelers gaat bestaan, zoals de Zalando’s en Amazons. Op basis van marketingpower en volledigheid zullen zij bovenaan de zoekmachine gaan komen." Daarnaast is er wel nog ruimte voor nichespelers, denkt de analist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top