'Fysieke winkel blijft leidend in mode'

'Fysieke winkel blijft leidend in mode'
In 2020 wordt volgens analisten 25 tot 30 procent van de kledingverkopen online afgehandeld, maar toch zullen de fysieke winkels dominant blijven in de verkoop van mode, voorspelt retaildeskundige Dirk Mulder van ING bij Fashion United.

"Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers, maar die zijn niet oneindig. De redding van de retailer is dat kleding en schoenen emotieproducten zijn die je wil zien, voelen en ervaren; er direct over wil kunnen beschikken. Daarom denk ik dat de offline kledingverkoop altijd een meerderheid zal behouden."

 

Weg met C-locaties!

Het marktaandeel van webshops in kleding en schoenen is op dit moment 5 à 6 procent. De voorspelde stijging naar 25 à 30 procent gaat uiteraard veel effect hebben op de winkelstraat: vooral winkels op C-locaties gaan het erg moeilijk krijgen, waarbij ketens kritischer gaan kijken naar hun winkelnetwerk. Mulder noemt een duidelijke focus, shopbeleving, een collectie en openingstijden die bij de doelgroep in de omgeving van de winkel passen als belangrijke succesvoorwaarden.

 

Volgens Mulder zal een consolidatieslag onder webwinkels het pleit beslechten, waarna een aantal grote spelers de markt gaan beheersen. "Uiteindelijk denk ik dat het e-commercelandschap uit een aantal supergrote spelers gaat bestaan, zoals de Zalando’s en Amazons. Op basis van marketingpower en volledigheid zullen zij bovenaan de zoekmachine gaan komen." Daarnaast is er wel nog ruimte voor nichespelers, denkt de analist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Back to top