'Fysieke winkel blijft leidend in mode' | RetailDetail

'Fysieke winkel blijft leidend in mode'

'Fysieke winkel blijft leidend in mode'
In 2020 wordt volgens analisten 25 tot 30 procent van de kledingverkopen online afgehandeld, maar toch zullen de fysieke winkels dominant blijven in de verkoop van mode, voorspelt retaildeskundige Dirk Mulder van ING bij Fashion United.

"Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers, maar die zijn niet oneindig. De redding van de retailer is dat kleding en schoenen emotieproducten zijn die je wil zien, voelen en ervaren; er direct over wil kunnen beschikken. Daarom denk ik dat de offline kledingverkoop altijd een meerderheid zal behouden."

 

Weg met C-locaties!

Het marktaandeel van webshops in kleding en schoenen is op dit moment 5 à 6 procent. De voorspelde stijging naar 25 à 30 procent gaat uiteraard veel effect hebben op de winkelstraat: vooral winkels op C-locaties gaan het erg moeilijk krijgen, waarbij ketens kritischer gaan kijken naar hun winkelnetwerk. Mulder noemt een duidelijke focus, shopbeleving, een collectie en openingstijden die bij de doelgroep in de omgeving van de winkel passen als belangrijke succesvoorwaarden.

 

Volgens Mulder zal een consolidatieslag onder webwinkels het pleit beslechten, waarna een aantal grote spelers de markt gaan beheersen. "Uiteindelijk denk ik dat het e-commercelandschap uit een aantal supergrote spelers gaat bestaan, zoals de Zalando’s en Amazons. Op basis van marketingpower en volledigheid zullen zij bovenaan de zoekmachine gaan komen." Daarnaast is er wel nog ruimte voor nichespelers, denkt de analist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top