'Fysieke winkel blijft leidend in mode' | RetailDetail

'Fysieke winkel blijft leidend in mode'

'Fysieke winkel blijft leidend in mode'
In 2020 wordt volgens analisten 25 tot 30 procent van de kledingverkopen online afgehandeld, maar toch zullen de fysieke winkels dominant blijven in de verkoop van mode, voorspelt retaildeskundige Dirk Mulder van ING bij Fashion United.

"Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers, maar die zijn niet oneindig. De redding van de retailer is dat kleding en schoenen emotieproducten zijn die je wil zien, voelen en ervaren; er direct over wil kunnen beschikken. Daarom denk ik dat de offline kledingverkoop altijd een meerderheid zal behouden."

 

Weg met C-locaties!

Het marktaandeel van webshops in kleding en schoenen is op dit moment 5 à 6 procent. De voorspelde stijging naar 25 à 30 procent gaat uiteraard veel effect hebben op de winkelstraat: vooral winkels op C-locaties gaan het erg moeilijk krijgen, waarbij ketens kritischer gaan kijken naar hun winkelnetwerk. Mulder noemt een duidelijke focus, shopbeleving, een collectie en openingstijden die bij de doelgroep in de omgeving van de winkel passen als belangrijke succesvoorwaarden.

 

Volgens Mulder zal een consolidatieslag onder webwinkels het pleit beslechten, waarna een aantal grote spelers de markt gaan beheersen. "Uiteindelijk denk ik dat het e-commercelandschap uit een aantal supergrote spelers gaat bestaan, zoals de Zalando’s en Amazons. Op basis van marketingpower en volledigheid zullen zij bovenaan de zoekmachine gaan komen." Daarnaast is er wel nog ruimte voor nichespelers, denkt de analist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

29/03/2018

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.