Half miljoen online bestellingen te laat voor feestdagen | RetailDetail

Half miljoen online bestellingen te laat voor feestdagen

Half miljoen online bestellingen te laat voor feestdagen

In december werden ongeveer een half miljoen Sinterklaas- of kerstcadeaus niet op tijd geleverd bij de klant. Dat is ongeveer evenveel als tijdens de feestdagen van 2012, al is het volume van online bestellingen sindsdien wel aanzienlijk gegroeid.

Stijging rond Kerstmis

Omdat Kerstmis dit jaar op een dinsdag viel (de meeste bestellingen gebeuren op zondag en maandag),  is het aantal te late leveringen voor Kerstmis met dertig procent gestegen ten opzichte van 2012. In 9,2 procent van de gevallen waren pakjes niet op tijd bij de klant voor het kerstfeest, blijkt uit cijfers van Q&A Research & Consultancy, dat bijna 3.000 Nederlandse consumenten ondervroeg over hun bestellingen tijdens de feestdagen. In 2012 was dat 7,1 procent.

 

Bij Sinterklaas krijgen we het omgekeerde beeld: rond die feestdag werd in 2012 6,4 procent van de pakjes niet op tijd geleverd, dit jaar was dat slechts 4,1 procent. Bovenop het half miljoen pakjes dat te laat werd geleverd door de webwinkeliers, waren er nog eens 200.000 pakjes die te laat waren, omdat klanten te bestelling te laat plaatsten. In totaal werden dus 700.000 pakjes pas na Sinterklaas of Kerstmis geopend.

 

Meeste klachten over Bol.com

Bij het onderzoek kwamen de meeste klachten over Bol.com. De twee andere grote webwinkels in Nederland – Wehkamp en Coolblue – werden veel minder genoemd: over Coolblue kwam zelfs geen enkele klacht voor in het onderzoek. Bol.com zegt echter dat volgens hen het aantal te late bestellingen uiteindelijk nog mee viel.

 

"0,7 procent van alles wat is besteld konden wij niet op tijd leveren, omdat de leverancier niet in staat was om dat tijdig te leveren", vertelt de retailer aan de NOS. "Het grootste deel daarvan wisten we al dagen voor de kerst en we hebben klanten daarover ruim op tijd geïnformeerd dat die bestellingen niet zouden komen." Bijna 15 procent van de respondenten zegt dat te late leveringen een reden kan zijn om dit jaar niet meer online te bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.