Stijging rond Kerstmis
Omdat Kerstmis dit jaar op een dinsdag viel (de meeste bestellingen gebeuren op zondag en maandag), is het aantal te late leveringen voor Kerstmis met dertig procent gestegen ten opzichte van 2012. In 9,2 procent van de gevallen waren pakjes niet op tijd bij de klant voor het kerstfeest, blijkt uit cijfers van Q&A Research & Consultancy, dat bijna 3.000 Nederlandse consumenten ondervroeg over hun bestellingen tijdens de feestdagen. In 2012 was dat 7,1 procent.
Bij Sinterklaas krijgen we het omgekeerde beeld: rond die feestdag werd in 2012 6,4 procent van de pakjes niet op tijd geleverd, dit jaar was dat slechts 4,1 procent. Bovenop het half miljoen pakjes dat te laat werd geleverd door de webwinkeliers, waren er nog eens 200.000 pakjes die te laat waren, omdat klanten te bestelling te laat plaatsten. In totaal werden dus 700.000 pakjes pas na Sinterklaas of Kerstmis geopend.
Meeste klachten over Bol.com
Bij het onderzoek kwamen de meeste klachten over Bol.com. De twee andere grote webwinkels in Nederland – Wehkamp en Coolblue – werden veel minder genoemd: over Coolblue kwam zelfs geen enkele klacht voor in het onderzoek. Bol.com zegt echter dat volgens hen het aantal te late bestellingen uiteindelijk nog mee viel.
“0,7 procent van alles wat is besteld konden wij niet op tijd leveren, omdat de leverancier niet in staat was om dat tijdig te leveren”, vertelt de retailer aan de NOS. “Het grootste deel daarvan wisten we al dagen voor de kerst en we hebben klanten daarover ruim op tijd geïnformeerd dat die bestellingen niet zouden komen.” Bijna 15 procent van de respondenten zegt dat te late leveringen een reden kan zijn om dit jaar niet meer online te bestellen.