Half miljoen online bestellingen te laat voor feestdagen | RetailDetail

Half miljoen online bestellingen te laat voor feestdagen

Half miljoen online bestellingen te laat voor feestdagen

In december werden ongeveer een half miljoen Sinterklaas- of kerstcadeaus niet op tijd geleverd bij de klant. Dat is ongeveer evenveel als tijdens de feestdagen van 2012, al is het volume van online bestellingen sindsdien wel aanzienlijk gegroeid.

Stijging rond Kerstmis

Omdat Kerstmis dit jaar op een dinsdag viel (de meeste bestellingen gebeuren op zondag en maandag),  is het aantal te late leveringen voor Kerstmis met dertig procent gestegen ten opzichte van 2012. In 9,2 procent van de gevallen waren pakjes niet op tijd bij de klant voor het kerstfeest, blijkt uit cijfers van Q&A Research & Consultancy, dat bijna 3.000 Nederlandse consumenten ondervroeg over hun bestellingen tijdens de feestdagen. In 2012 was dat 7,1 procent.

 

Bij Sinterklaas krijgen we het omgekeerde beeld: rond die feestdag werd in 2012 6,4 procent van de pakjes niet op tijd geleverd, dit jaar was dat slechts 4,1 procent. Bovenop het half miljoen pakjes dat te laat werd geleverd door de webwinkeliers, waren er nog eens 200.000 pakjes die te laat waren, omdat klanten te bestelling te laat plaatsten. In totaal werden dus 700.000 pakjes pas na Sinterklaas of Kerstmis geopend.

 

Meeste klachten over Bol.com

Bij het onderzoek kwamen de meeste klachten over Bol.com. De twee andere grote webwinkels in Nederland – Wehkamp en Coolblue – werden veel minder genoemd: over Coolblue kwam zelfs geen enkele klacht voor in het onderzoek. Bol.com zegt echter dat volgens hen het aantal te late bestellingen uiteindelijk nog mee viel.

 

"0,7 procent van alles wat is besteld konden wij niet op tijd leveren, omdat de leverancier niet in staat was om dat tijdig te leveren", vertelt de retailer aan de NOS. "Het grootste deel daarvan wisten we al dagen voor de kerst en we hebben klanten daarover ruim op tijd geïnformeerd dat die bestellingen niet zouden komen." Bijna 15 procent van de respondenten zegt dat te late leveringen een reden kan zijn om dit jaar niet meer online te bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.