Internetfraudeurs steeds slimmer | RetailDetail

Internetfraudeurs steeds slimmer

Internetfraudeurs steeds slimmer

Internetfraudeurs gaan in Nederland steeds slimmer te werk. Daarbij maken ze vaak volledige websites van elektronicawinkels na, om zo nietsvermoedende klanten dankzij (te) lage prijzen in de val te lokken.

Kort online

De valse winkels worden vaak op vrijdagavond online gezet en zijn tegen maandag alweer verdwenen, maar in die periode kunnen ze heel wat geld binnenrijven, zonder dat ze de goederen ooit aan de klant leveren. "De criminele bendes, wij denken dat er een of twee op dit gebied actief zijn, worden steeds slimmer en inventiever", zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.


Waar veel vervalste websites vroeger duidelijke fouten bevatten, worden ze vandaag zorgvuldig nagemaakt. Zo voegen ze onder andere het logo van Thuiswinkel.org toe, om een vals gevoel van veiligheid te creëren. Vervolgens lokken ze klanten met lage prijzen. "Het zijn onwaarschijnlijk lage prijzen en wat te mooi lijkt om waar te zijn, is natuurlijk niet waar", zegt Jeroen Blank van BCC.

 

Moeilijk tegen te gaan

Volgens hem valt er ook bijzonder weinig te doen aan de fraude. "We staan met onze rug tegen de muur. De sites opereren onder meer via hostingbedrijven vanuit Panama." Ook het laten neerhalen van de websites op basis van merkbeeldrecht is bijzonder moeilijk en duur. "Dat zijn kostbare processen die 10.000 tot 20.000 euro per nepwinkel kosten", aldus Steven Bakker van Dixons.nl.

 

Volgens de Nederlandse ombudsman wordt er ook veel te weinig gedaan met klachten omtrent internetfraude, wegens een gebrek aan mensen. De Nederlandse politie zegt dat ze internetoplichting effectief aanpakt, maar dat ze inderdaad beperkt zijn door de beschikbare capaciteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.