Invloed van online recensies beperkt

Invloed van online recensies beperkt

Nederlanders lezen veel recensies en reviews van producten op vergelijkingssites en bij webwinkels, maar hechten er relatief niet veel waarde aan. Zelf recensies schrijven doen Nederlanders ook weinig, blijkt uit het jaarlijkse EuroPNstyles-onderzoek van Porter Novelli.

Aan dat onderzoek namen ruim tienduizend consumenten in Europa deel. 51% van de deelnemers leest wel eens een online review voor een aankoop, ruim een kwart leest zelfs vaak recensies op internet. Slechts één op vijf klanten hecht er echter veel waarde aan, maar Nederlanders zijn weer wel gevoeliger voor rapportcijfers: bijna de helft denkt dat beoordelingen met een cijfer betrouwbaarder zijn. Bijna 60% van de Nederlanders schrijft zelf wel eens een recensie, waarbij negatieve ervaringen vaker aanzetten tot schrijven dan positieve ervaringen.

 

Daarmee doet Nederland het in Europees perspectief relatief matig. Ook online vrienden hebben minder invloed dan wel wordt gedacht op aankopen: slechts 14% is eerder geneigd een product te kopen wanneer vrienden die ‘liken’ of aanbevelen op fanpagina’s van merken of sociale netwerken als Facebook.

Tags: