Invloed van online recensies beperkt | RetailDetail

Invloed van online recensies beperkt

Invloed van online recensies beperkt

Nederlanders lezen veel recensies en reviews van producten op vergelijkingssites en bij webwinkels, maar hechten er relatief niet veel waarde aan. Zelf recensies schrijven doen Nederlanders ook weinig, blijkt uit het jaarlijkse EuroPNstyles-onderzoek van Porter Novelli.

Aan dat onderzoek namen ruim tienduizend consumenten in Europa deel. 51% van de deelnemers leest wel eens een online review voor een aankoop, ruim een kwart leest zelfs vaak recensies op internet. Slechts één op vijf klanten hecht er echter veel waarde aan, maar Nederlanders zijn weer wel gevoeliger voor rapportcijfers: bijna de helft denkt dat beoordelingen met een cijfer betrouwbaarder zijn. Bijna 60% van de Nederlanders schrijft zelf wel eens een recensie, waarbij negatieve ervaringen vaker aanzetten tot schrijven dan positieve ervaringen.

 

Daarmee doet Nederland het in Europees perspectief relatief matig. Ook online vrienden hebben minder invloed dan wel wordt gedacht op aankopen: slechts 14% is eerder geneigd een product te kopen wanneer vrienden die ‘liken’ of aanbevelen op fanpagina’s van merken of sociale netwerken als Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.