Invloed van online recensies beperkt

Invloed van online recensies beperkt

Nederlanders lezen veel recensies en reviews van producten op vergelijkingssites en bij webwinkels, maar hechten er relatief niet veel waarde aan. Zelf recensies schrijven doen Nederlanders ook weinig, blijkt uit het jaarlijkse EuroPNstyles-onderzoek van Porter Novelli.

Aan dat onderzoek namen ruim tienduizend consumenten in Europa deel. 51% van de deelnemers leest wel eens een online review voor een aankoop, ruim een kwart leest zelfs vaak recensies op internet. Slechts één op vijf klanten hecht er echter veel waarde aan, maar Nederlanders zijn weer wel gevoeliger voor rapportcijfers: bijna de helft denkt dat beoordelingen met een cijfer betrouwbaarder zijn. Bijna 60% van de Nederlanders schrijft zelf wel eens een recensie, waarbij negatieve ervaringen vaker aanzetten tot schrijven dan positieve ervaringen.

 

Daarmee doet Nederland het in Europees perspectief relatief matig. Ook online vrienden hebben minder invloed dan wel wordt gedacht op aankopen: slechts 14% is eerder geneigd een product te kopen wanneer vrienden die ‘liken’ of aanbevelen op fanpagina’s van merken of sociale netwerken als Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top