Jarig Hema ziet website bijna crashen door gratis taart | RetailDetail

Jarig Hema ziet website bijna crashen door gratis taart

Jarig Hema ziet website bijna crashen door gratis taart

De website van Hema is gisterenavond urenlang zo goed als onbereikbaar geweest nadat door een menselijke fout een taart gratis werd aangeboden. 

De taart in kwestie, een bosvruchten clafoutis, kost eigenlijk 4 euro maar was de hele avond lang gratis verkrijgbaar. Toen het nieuws zich via Twitter als een razend vuur verspreidde, begaf de website het ei zo na. Het leek een gesmaakte stunt van Hema, dat deze week zijn 85ste verjaardag viert, maar het bleek een foutje... dat de warenhuisketen flink wat geld kan kosten.

Mogelijk miljoenen bestellingen

De stormloop was zo groot dat Hema zich rond middernacht zelfs verplicht zag om via Twitter te reageren: " Ja, Hema is morgen jarig. Nee, helaas trakteren we niet op gratis taart. Dit is een fout op de website, we herstellen deze zo snel als mogelijk. Stop alsjeblieft met bestellen."

Woordvoerder Judy op het Veld vertelde de NOS-redactie nog niet te weten hoeveel taarten er effectief besteld zijn. "Maar ik heb gisteravond ook op Twitter zitten kijken en ik heb daar aantallen voorbij zien komen. Als die echt besteld zijn, dan gaat het om miljoenen." 

Of Hema al die taarten ook daadwerkelijk zal produceren, laat staan gratis weggeven, is nog lang niet zeker: "We weten nog niet precies wat we gaan doen, ik wil niet op de zaken vooruitlopen."

Niet de eerste webblunder

Hema is niet de eerste keten die door een foutje op de website in de problemen geraakt. Vorige zomer zag postordergigant Neckermann.com zich verplicht een breedbeeld-tv in combinatie met een tafelvoetbalspel te verkopen voor 347 euro in plaats van 599 euro. Schadepost: 50.000 euro, maar het bedrijf hield woord.

In 2007 bestelden 1.700 klanten bij Bol.com een digitale camera van Canon voor 29 euro in plaats van 349 euro. Bol.com kwam er met een tegoedbon van 10 euro voor elke klant (schadepost: 17.000 euro) van af omdat het zich via zijn algemene voorwaarden had ingedekt tegen dergelijke fouten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.