Jarig Hema ziet website bijna crashen door gratis taart

Jarig Hema ziet website bijna crashen door gratis taart

De website van Hema is gisterenavond urenlang zo goed als onbereikbaar geweest nadat door een menselijke fout een taart gratis werd aangeboden. 

De taart in kwestie, een bosvruchten clafoutis, kost eigenlijk 4 euro maar was de hele avond lang gratis verkrijgbaar. Toen het nieuws zich via Twitter als een razend vuur verspreidde, begaf de website het ei zo na. Het leek een gesmaakte stunt van Hema, dat deze week zijn 85ste verjaardag viert, maar het bleek een foutje... dat de warenhuisketen flink wat geld kan kosten.

Mogelijk miljoenen bestellingen

De stormloop was zo groot dat Hema zich rond middernacht zelfs verplicht zag om via Twitter te reageren: " Ja, Hema is morgen jarig. Nee, helaas trakteren we niet op gratis taart. Dit is een fout op de website, we herstellen deze zo snel als mogelijk. Stop alsjeblieft met bestellen."

Woordvoerder Judy op het Veld vertelde de NOS-redactie nog niet te weten hoeveel taarten er effectief besteld zijn. "Maar ik heb gisteravond ook op Twitter zitten kijken en ik heb daar aantallen voorbij zien komen. Als die echt besteld zijn, dan gaat het om miljoenen." 

Of Hema al die taarten ook daadwerkelijk zal produceren, laat staan gratis weggeven, is nog lang niet zeker: "We weten nog niet precies wat we gaan doen, ik wil niet op de zaken vooruitlopen."

Niet de eerste webblunder

Hema is niet de eerste keten die door een foutje op de website in de problemen geraakt. Vorige zomer zag postordergigant Neckermann.com zich verplicht een breedbeeld-tv in combinatie met een tafelvoetbalspel te verkopen voor 347 euro in plaats van 599 euro. Schadepost: 50.000 euro, maar het bedrijf hield woord.

In 2007 bestelden 1.700 klanten bij Bol.com een digitale camera van Canon voor 29 euro in plaats van 349 euro. Bol.com kwam er met een tegoedbon van 10 euro voor elke klant (schadepost: 17.000 euro) van af omdat het zich via zijn algemene voorwaarden had ingedekt tegen dergelijke fouten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top