Jarig Hema ziet website bijna crashen door gratis taart

Jarig Hema ziet website bijna crashen door gratis taart

De website van Hema is gisterenavond urenlang zo goed als onbereikbaar geweest nadat door een menselijke fout een taart gratis werd aangeboden. 

De taart in kwestie, een bosvruchten clafoutis, kost eigenlijk 4 euro maar was de hele avond lang gratis verkrijgbaar. Toen het nieuws zich via Twitter als een razend vuur verspreidde, begaf de website het ei zo na. Het leek een gesmaakte stunt van Hema, dat deze week zijn 85ste verjaardag viert, maar het bleek een foutje... dat de warenhuisketen flink wat geld kan kosten.

Mogelijk miljoenen bestellingen

De stormloop was zo groot dat Hema zich rond middernacht zelfs verplicht zag om via Twitter te reageren: " Ja, Hema is morgen jarig. Nee, helaas trakteren we niet op gratis taart. Dit is een fout op de website, we herstellen deze zo snel als mogelijk. Stop alsjeblieft met bestellen."

Woordvoerder Judy op het Veld vertelde de NOS-redactie nog niet te weten hoeveel taarten er effectief besteld zijn. "Maar ik heb gisteravond ook op Twitter zitten kijken en ik heb daar aantallen voorbij zien komen. Als die echt besteld zijn, dan gaat het om miljoenen." 

Of Hema al die taarten ook daadwerkelijk zal produceren, laat staan gratis weggeven, is nog lang niet zeker: "We weten nog niet precies wat we gaan doen, ik wil niet op de zaken vooruitlopen."

Niet de eerste webblunder

Hema is niet de eerste keten die door een foutje op de website in de problemen geraakt. Vorige zomer zag postordergigant Neckermann.com zich verplicht een breedbeeld-tv in combinatie met een tafelvoetbalspel te verkopen voor 347 euro in plaats van 599 euro. Schadepost: 50.000 euro, maar het bedrijf hield woord.

In 2007 bestelden 1.700 klanten bij Bol.com een digitale camera van Canon voor 29 euro in plaats van 349 euro. Bol.com kwam er met een tegoedbon van 10 euro voor elke klant (schadepost: 17.000 euro) van af omdat het zich via zijn algemene voorwaarden had ingedekt tegen dergelijke fouten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in 12 steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door koeriers van Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top