Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien | RetailDetail

Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Het Britse online fastfoodplatform Just Eat, een soort van 'onlinetelefoongids voor bezorgmaaltijden', speelt de pannen van het dak. Het beursgenoteerde internetbedrijf zag de voorbije zes maanden zijn omzet met bijna 60% groeien en zijn winst zo goed als verdrievoudigen.

40 miljoen bestellingen in 2013

Je moet er maar opkomen: een website lanceren waarop hongerige klanten de menukaart van bezorgrestaurants in hun omgeving kunnen vergelijken, pizza of frieten kunnen bestellen en meteen ook kunnen afrekenen. Dat is precies wat Just Eat doet sinds eind 2001.

 

Bovenop een eenmalige bijdrage van 300 euro voor de technologie rekent Just Eat aan resto's die het platform wensen te gebruiken een commissie aan van 12% per maaltijd. Meer dan (veelal lokale of regionale) concurrenten, maar - zo zegt financieel directeur Michael Wroe in de Financial Times - "beter 12% betalen op 100 bestellingen dan maar 5% betalen op twee orders, want dat is ongeveer het verschil in schaalgrootte met onze concurrenten".

 

Just Eat is dan ook uitgegroeid tot een enorm succes: vorig jaar bestelden liefst 9 miljoen mensen via het platform 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants, en de cijfers blijven maar groeien. Het voorbije halfjaar steeg de omzet liefst 58% tot 69,8 miljoen pond (ruim 87 miljoen euro) en spurtte de winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond vorig jaar tot 8,6 miljoen pond of bijna 10,75 miljoen euro nu. "We zijn de onbetwiste marktleider op veruit de meeste markten waarin we opereren", aldus CEO David Buttress.

 

Just Eat is inmiddels actief in 13 landen, waaronder België en Nederland. Al blijft het Verenigd Koninkrijk met voorsprong de belangrijkste markt, goed voor driekwart van de omzet en voor bijna alle winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.