Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Het Britse online fastfoodplatform Just Eat, een soort van 'onlinetelefoongids voor bezorgmaaltijden', speelt de pannen van het dak. Het beursgenoteerde internetbedrijf zag de voorbije zes maanden zijn omzet met bijna 60% groeien en zijn winst zo goed als verdrievoudigen.

40 miljoen bestellingen in 2013

Je moet er maar opkomen: een website lanceren waarop hongerige klanten de menukaart van bezorgrestaurants in hun omgeving kunnen vergelijken, pizza of frieten kunnen bestellen en meteen ook kunnen afrekenen. Dat is precies wat Just Eat doet sinds eind 2001.

 

Bovenop een eenmalige bijdrage van 300 euro voor de technologie rekent Just Eat aan resto's die het platform wensen te gebruiken een commissie aan van 12% per maaltijd. Meer dan (veelal lokale of regionale) concurrenten, maar - zo zegt financieel directeur Michael Wroe in de Financial Times - "beter 12% betalen op 100 bestellingen dan maar 5% betalen op twee orders, want dat is ongeveer het verschil in schaalgrootte met onze concurrenten".

 

Just Eat is dan ook uitgegroeid tot een enorm succes: vorig jaar bestelden liefst 9 miljoen mensen via het platform 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants, en de cijfers blijven maar groeien. Het voorbije halfjaar steeg de omzet liefst 58% tot 69,8 miljoen pond (ruim 87 miljoen euro) en spurtte de winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond vorig jaar tot 8,6 miljoen pond of bijna 10,75 miljoen euro nu. "We zijn de onbetwiste marktleider op veruit de meeste markten waarin we opereren", aldus CEO David Buttress.

 

Just Eat is inmiddels actief in 13 landen, waaronder België en Nederland. Al blijft het Verenigd Koninkrijk met voorsprong de belangrijkste markt, goed voor driekwart van de omzet en voor bijna alle winst.

Tags: