Makro start Nederlandse webshop en breidt Belgische uit

Makro start Nederlandse webshop en breidt Belgische uit

Makro werkt gestaag verder aan de ontwikkeling van zijn e-commerceactiviteiten. Zo krijgt makroshop.be, dat ongeveer een half jaar geleden van start ging, er binnenkort twee nieuwe productcategorieën bij en kan de klant zijn aankopen voortaan ook thuis laten leveren. Intussen raakte ook bekend dat Makro Nederland in januari zijn eigen Makroshop lanceert.

‘Speelgoed’ en ‘Fitness’… aan huis

Tot nu toe kon de klant op makroshop.be terecht voor de aankoop van tuinproducten, kantoorbenodigdheden, beddengoed, persoonlijke hygiëne, witgoed en tv/hifi. De komende weken komen daar ook nog speelgoed en fitnessspullen bij, al is het op de website vergeefs zoeken naar die categorieën: “omdat de consument denkt in termen van ‘kamers’ (bad-, slaap-, woonkamer…) tijdens zijn aankopen, is de website ook op die manier ingedeeld”, klinkt het bij Makro.

Tweede nieuwigheid: Makro levert al die spullen voortaan ook bij de klant thuis af. Tot nu toe kon de klant die enkel afhalen bij het afhaalpunt in de winkel of in een Kiala-afhaalpunt (voor pakketten tot 20 kg). Dankzij het Track&Trace-systeem kan de klant online zijn levering op de voet volgen, van bestelling over verzending tot de uiteindelijke levering.

Volgend jaar ook in Nederland

Intussen maakt ook Makro Nederland zich op voor e-commerce. De Nederlandse vestiging heeft daarvoor dienstenleverancier Someone ingeschakeld, en die heeft op zijn site liefst vijf vacatures staan voor Makro Nederland, waarin staat dat "vanaf januari 2012 de klant van Makro – de ondernemer – producten (kan) bestellen in een state-of-the-art online wereld.”

Toen Makro begin dit jaar in Engeland van start ging met zijn webwinkel, liet Patrick van Gils, communicatieverantwoordelijke bij Makro Nederland, nog weten dat er geen plannen waren voor een complete Nederlandse webwinkel. Makro was al wel online actief bij onze Noorderburen via sites als verstandvanwijn.nl, makrofeestpakketten.nl (voor de komende kerstperiode) en makrodagdeal.nl.

WebwinkelWeblog.nl, dat het nieuws de wereld instuurde, vraagt zich wel af "hoe de Makro gaat controleren of de afnemers wel ondernemers zijn. Het bedrijf heeft veel artikelen die bijzonder in trek zijn bij consumenten. Bij de Makro kun je alleen als pashouder bestellen en zo'n pasje krijg je alleen met een KVK-inschrijving (kamer van koophandel, nvdr.)." Het kan natuurlijk ook dat Makro er ook aan denkt om in Nederland het Belgische systeem toe te passen, want sinds een aantal jaar mogen in ons land ook particulieren een Makrokaart aanvragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top