Makro zet fors in op internetverkoop

Makro zet fors in op internetverkoop

Groothandelsketen Makro gaat zich meer richten op het internet en wordt daardoor een belangrijke concurrent voor dominante e-tailers als Bol.com.

Strategische vernieuwingen

Makro introduceert in Nederland in feite drie strategische vernieuwingen: naast de webshop voor kantoren komt er een platform met extra dienstenaanbod (makroXtra) en een "transformatie van medewerker naar mini-ondernemer". Makro zegt daarmee beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van ondernemend Nederland. Freelancers en kleine ondernemers vormen immers nog steeds de belangrijkste doelgroep van de groothandelsketen.

 

De keuze voor de drie strategische vernieuwingen komt voort uit trends die Makro al enige tijd onder zijn klanten opmerkt: ondernemers werken steeds meer 24/7 en vragen daarom tijdens het winkelen naar meer efficiëntie en gemak. Ondernemend Nederland lijkt dan ook steeds minder de weg te vinden naar fysieke winkels, dus hoopt Makro met de nieuwe webshop deze groep beter te kunnen bedienen.

 

Beter bereik van klanten

Zo wordt Makro na 44 jaar echt een multichannelketen: de Nederlandse ondernemer kan terecht bij de zeventien Makro-vestigingen, Makro's bezorgservice is er voor de horeca en de webshop voor kantoren.

 

Naast de internetwinkel biedt Makro nog andere diensten aan voor het midden- en kleinbedrijf, zoals microkrediet, zakelijke telefonie en internet. Makro koppelt op die manier horecaklanten aan Qredits, een toonaangevende specialist in microfinanciering, aantrekkelijk voor ondernemers nu banken minder snel leningen verstrekken.

 

Dalende omzet

Dat Makro iets móet doen aan de eigen bedrijfsvoering, blijkt uit de omzetcijfers die dit jaar tot en met november zijn achtergebleven bij die in 2011. Dat komt vooral door de tegenvallende verkopen in kantoorartikelen en non-food. De omzet uit horecaproducten groeit nog wel met 1,5%.

 

De aankondiging van de webwinkel heeft al tot 100.000 inschrijvingen van klanten geleid, ongeveer een tiende van het totale klantenbestand. Algemeen directeur Bienfait wil in twee jaar tijd rond de vijf procent van de omzet via internetverkoop halen; daarmee zou de webshop een vergelijkbare omzet halen als een fysieke vestiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top