Makro zet fors in op internetverkoop | RetailDetail

Makro zet fors in op internetverkoop

Makro zet fors in op internetverkoop

Groothandelsketen Makro gaat zich meer richten op het internet en wordt daardoor een belangrijke concurrent voor dominante e-tailers als Bol.com.

Strategische vernieuwingen

Makro introduceert in Nederland in feite drie strategische vernieuwingen: naast de webshop voor kantoren komt er een platform met extra dienstenaanbod (makroXtra) en een "transformatie van medewerker naar mini-ondernemer". Makro zegt daarmee beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van ondernemend Nederland. Freelancers en kleine ondernemers vormen immers nog steeds de belangrijkste doelgroep van de groothandelsketen.

 

De keuze voor de drie strategische vernieuwingen komt voort uit trends die Makro al enige tijd onder zijn klanten opmerkt: ondernemers werken steeds meer 24/7 en vragen daarom tijdens het winkelen naar meer efficiëntie en gemak. Ondernemend Nederland lijkt dan ook steeds minder de weg te vinden naar fysieke winkels, dus hoopt Makro met de nieuwe webshop deze groep beter te kunnen bedienen.

 

Beter bereik van klanten

Zo wordt Makro na 44 jaar echt een multichannelketen: de Nederlandse ondernemer kan terecht bij de zeventien Makro-vestigingen, Makro's bezorgservice is er voor de horeca en de webshop voor kantoren.

 

Naast de internetwinkel biedt Makro nog andere diensten aan voor het midden- en kleinbedrijf, zoals microkrediet, zakelijke telefonie en internet. Makro koppelt op die manier horecaklanten aan Qredits, een toonaangevende specialist in microfinanciering, aantrekkelijk voor ondernemers nu banken minder snel leningen verstrekken.

 

Dalende omzet

Dat Makro iets móet doen aan de eigen bedrijfsvoering, blijkt uit de omzetcijfers die dit jaar tot en met november zijn achtergebleven bij die in 2011. Dat komt vooral door de tegenvallende verkopen in kantoorartikelen en non-food. De omzet uit horecaproducten groeit nog wel met 1,5%.

 

De aankondiging van de webwinkel heeft al tot 100.000 inschrijvingen van klanten geleid, ongeveer een tiende van het totale klantenbestand. Algemeen directeur Bienfait wil in twee jaar tijd rond de vijf procent van de omzet via internetverkoop halen; daarmee zou de webshop een vergelijkbare omzet halen als een fysieke vestiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.