Makro zet fors in op internetverkoop

Makro zet fors in op internetverkoop

Groothandelsketen Makro gaat zich meer richten op het internet en wordt daardoor een belangrijke concurrent voor dominante e-tailers als Bol.com.

Strategische vernieuwingen

Makro introduceert in Nederland in feite drie strategische vernieuwingen: naast de webshop voor kantoren komt er een platform met extra dienstenaanbod (makroXtra) en een "transformatie van medewerker naar mini-ondernemer". Makro zegt daarmee beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van ondernemend Nederland. Freelancers en kleine ondernemers vormen immers nog steeds de belangrijkste doelgroep van de groothandelsketen.

 

De keuze voor de drie strategische vernieuwingen komt voort uit trends die Makro al enige tijd onder zijn klanten opmerkt: ondernemers werken steeds meer 24/7 en vragen daarom tijdens het winkelen naar meer efficiëntie en gemak. Ondernemend Nederland lijkt dan ook steeds minder de weg te vinden naar fysieke winkels, dus hoopt Makro met de nieuwe webshop deze groep beter te kunnen bedienen.

 

Beter bereik van klanten

Zo wordt Makro na 44 jaar echt een multichannelketen: de Nederlandse ondernemer kan terecht bij de zeventien Makro-vestigingen, Makro's bezorgservice is er voor de horeca en de webshop voor kantoren.

 

Naast de internetwinkel biedt Makro nog andere diensten aan voor het midden- en kleinbedrijf, zoals microkrediet, zakelijke telefonie en internet. Makro koppelt op die manier horecaklanten aan Qredits, een toonaangevende specialist in microfinanciering, aantrekkelijk voor ondernemers nu banken minder snel leningen verstrekken.

 

Dalende omzet

Dat Makro iets móet doen aan de eigen bedrijfsvoering, blijkt uit de omzetcijfers die dit jaar tot en met november zijn achtergebleven bij die in 2011. Dat komt vooral door de tegenvallende verkopen in kantoorartikelen en non-food. De omzet uit horecaproducten groeit nog wel met 1,5%.

 

De aankondiging van de webwinkel heeft al tot 100.000 inschrijvingen van klanten geleid, ongeveer een tiende van het totale klantenbestand. Algemeen directeur Bienfait wil in twee jaar tijd rond de vijf procent van de omzet via internetverkoop halen; daarmee zou de webshop een vergelijkbare omzet halen als een fysieke vestiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top