Makro zet fors in op internetverkoop

Makro zet fors in op internetverkoop

Groothandelsketen Makro gaat zich meer richten op het internet en wordt daardoor een belangrijke concurrent voor dominante e-tailers als Bol.com.

Strategische vernieuwingen

Makro introduceert in Nederland in feite drie strategische vernieuwingen: naast de webshop voor kantoren komt er een platform met extra dienstenaanbod (makroXtra) en een "transformatie van medewerker naar mini-ondernemer". Makro zegt daarmee beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van ondernemend Nederland. Freelancers en kleine ondernemers vormen immers nog steeds de belangrijkste doelgroep van de groothandelsketen.

 

De keuze voor de drie strategische vernieuwingen komt voort uit trends die Makro al enige tijd onder zijn klanten opmerkt: ondernemers werken steeds meer 24/7 en vragen daarom tijdens het winkelen naar meer efficiëntie en gemak. Ondernemend Nederland lijkt dan ook steeds minder de weg te vinden naar fysieke winkels, dus hoopt Makro met de nieuwe webshop deze groep beter te kunnen bedienen.

 

Beter bereik van klanten

Zo wordt Makro na 44 jaar echt een multichannelketen: de Nederlandse ondernemer kan terecht bij de zeventien Makro-vestigingen, Makro's bezorgservice is er voor de horeca en de webshop voor kantoren.

 

Naast de internetwinkel biedt Makro nog andere diensten aan voor het midden- en kleinbedrijf, zoals microkrediet, zakelijke telefonie en internet. Makro koppelt op die manier horecaklanten aan Qredits, een toonaangevende specialist in microfinanciering, aantrekkelijk voor ondernemers nu banken minder snel leningen verstrekken.

 

Dalende omzet

Dat Makro iets móet doen aan de eigen bedrijfsvoering, blijkt uit de omzetcijfers die dit jaar tot en met november zijn achtergebleven bij die in 2011. Dat komt vooral door de tegenvallende verkopen in kantoorartikelen en non-food. De omzet uit horecaproducten groeit nog wel met 1,5%.

 

De aankondiging van de webwinkel heeft al tot 100.000 inschrijvingen van klanten geleid, ongeveer een tiende van het totale klantenbestand. Algemeen directeur Bienfait wil in twee jaar tijd rond de vijf procent van de omzet via internetverkoop halen; daarmee zou de webshop een vergelijkbare omzet halen als een fysieke vestiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top