Nederland in middenmoot Future of Retail Market Readiness Index

Nederland in middenmoot Future of Retail Market Readiness Index

Uit onderzoek van Visa blijkt dat Nederland zich in de middenmoot bevindt in de top tien van Europese landen die klaar zijn voor het toekomstige retaillandschap, waarbij online en offline steeds meer in elkaar lopen.

Remmende voorsprong

"Bij de nieuwe generatie consumenten loopt on- en offline naadloos in elkaar over. Jonge consumenten gebruiken hun mobiele apparaat veel meer in de winkel. Bijvoorbeeld om producten te onderzoeken, te betalen, aanbiedingen te ontvangen en advies van vrienden en kenners via social media in te winnen. Kerstshoppen ziet er in 2020 dan ook heel anders – en bovenal mobieler – uit dan in 2015", zegt Daniel van Delft, Country Manager van Visa Europe in Nederland.


De ranking wordt opgebouwd op basis van smartphonepenetratie, gebruik van contactloos betalen het gebruik van sociale media. Daaruit blijkt dat Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Polen het meest klaar zijn voor retail in de toekomst. Nederland strandt op een zevende plaats, net voor Italië en na Zweden.


"De Nederlandse consument is zeer digital savvy en daarmee klaar voor het retaillandschap van de toekomst. Alleen loopt de acceptatie van contactloos betalen relatief gezien nog achter bij andere landen. Hier geldt de wet van de remmende voorsprong: we zijn al vergevorderd in acceptatie en gebruik van andere betaalmiddelen, zoals de betaalpas met pincode. Daarom duurt het wat langer voordat contactloos doordringt."

Tags: