In 2015 heeft de Nederlandse consument 16,07 miljard euro online uitgegeven, waarvan 8,41 miljard euro bestemd was voor de aankoop van producten. Dat is een groei van maar liefst 22% in die categorie.
Sterke groei bij producten
Ten opzichte van 2014 zijn de online bestedingen met 16,1% gegroeid. In totaal werden er meer dan 142 miljoen aankopen gedaan, ook al een stijging van 17,4%. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei is met name te danken aan de stijging bij de verkoop van producten, zoals food, mode en speelgoed. In 2015 werd daar 21,9% meer aan uitgegeven, goed voor een bedrag van 8,41 miljard euro. Bij diensten, zoals reizen en tickets, steeg de omzet met 10,3%.
Gemiddeld werd er per aankoop wel minder uitgegeven dan in 2014: in 2015 gaf de consument per online aankoop een bedrag van 113,04 euro uit, een procentje minder dan in 2014.
Het online aandeel bij de verkoop van producten is momenteel goed voor 8,9% van de totale omzet van 95 miljard euro. In 2014 was dat nog maar 7,6%. De sterkste groeier was de verkoop van food/nearfood: in die sector groeide de omzet met 40% naar 700,46 miljoen euro. In het vierde kwartaal werd er online ook 114,48 miloen euro uitgegeven aan speelgoed, goed voor 36% van alle bestedingen aan speelgoed in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal van 2014 was dat nog maar 29%.