Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit | RetailDetail

Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Een onderzoek van comScore en UPS bij meer dan 5000 consumenten in zes landen toont aan dat Nederlandse consumenten online vooral op zoek zijn naar plekken waar ze veel keuze hebben en waar het retourbeleid veel flexibiliteit geeft.

Retourbeleid doorslaggevend

Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de Nederlanders sneller kiezen voor een webwinkel wanneer die click & collect aanbiedt. Voor bijna de helft is het ook belangrijk dat ze het online gevonden product ook terug kunnen vinden in de fysieke winkel. 59 procent zegt dan weer dat gratis retourneren een belangrijke reden is om een webshop aan te raden.

 

Het retourbeleid is ook op andere vlakken nog belangrijk: 71 procent zegt dat ze het beleid bekijken voor ze iets bestellen bij een webshop, terwijl 56 procent zegt dat ze meer zullen winkelen bij een online winkel als die het eenvoudig maakt om producten te retourneren.

 

Mobiel shoppen populair in Nederland

Nederland is ook een duidelijke voortrekker in het gebruik van mobiele apparaten voor online winkelen: 80 procent van alle smartphonegebruikers en 86 procent van tabletgebruikers gebruikt hun toestellen om online aankopen te doen. Daarmee ligt Nederland ver boven het gemiddelde van respectievelijk 50 en 60 procent in andere landen.

 

43 procent zegt trouwens dat het minder geneigd is om het aanbod van concurrenten te bekijken, wanneer het de app van een online shop gebruikt.  Ook de sociale media doen hun duit in het zakje. 31 procent van de Nederlandse ondervraagden zegt al een merk geliket te hebben op Facebook, waarvan 82 procent ook echt de updates van het merk volgt.

 

Ten slotte gaan Nederlandse consumenten ook op zoek naar flexibiliteit bij de handelaars. 34 procent wil meer keuze op vlak van afhaallocaties, terwijl 51 procent een meer flexibele afleverdatum wil. 94 procent vindt track-and-trace handig of essentieel. 66 procent wil die updates via e-mail ontvangen, terwijl 48 procent dat ook best op de website wil doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.