Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Een onderzoek van comScore en UPS bij meer dan 5000 consumenten in zes landen toont aan dat Nederlandse consumenten online vooral op zoek zijn naar plekken waar ze veel keuze hebben en waar het retourbeleid veel flexibiliteit geeft.

Retourbeleid doorslaggevend

Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de Nederlanders sneller kiezen voor een webwinkel wanneer die click & collect aanbiedt. Voor bijna de helft is het ook belangrijk dat ze het online gevonden product ook terug kunnen vinden in de fysieke winkel. 59 procent zegt dan weer dat gratis retourneren een belangrijke reden is om een webshop aan te raden.

 

Het retourbeleid is ook op andere vlakken nog belangrijk: 71 procent zegt dat ze het beleid bekijken voor ze iets bestellen bij een webshop, terwijl 56 procent zegt dat ze meer zullen winkelen bij een online winkel als die het eenvoudig maakt om producten te retourneren.

 

Mobiel shoppen populair in Nederland

Nederland is ook een duidelijke voortrekker in het gebruik van mobiele apparaten voor online winkelen: 80 procent van alle smartphonegebruikers en 86 procent van tabletgebruikers gebruikt hun toestellen om online aankopen te doen. Daarmee ligt Nederland ver boven het gemiddelde van respectievelijk 50 en 60 procent in andere landen.

 

43 procent zegt trouwens dat het minder geneigd is om het aanbod van concurrenten te bekijken, wanneer het de app van een online shop gebruikt.  Ook de sociale media doen hun duit in het zakje. 31 procent van de Nederlandse ondervraagden zegt al een merk geliket te hebben op Facebook, waarvan 82 procent ook echt de updates van het merk volgt.

 

Ten slotte gaan Nederlandse consumenten ook op zoek naar flexibiliteit bij de handelaars. 34 procent wil meer keuze op vlak van afhaallocaties, terwijl 51 procent een meer flexibele afleverdatum wil. 94 procent vindt track-and-trace handig of essentieel. 66 procent wil die updates via e-mail ontvangen, terwijl 48 procent dat ook best op de website wil doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top