Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Een onderzoek van comScore en UPS bij meer dan 5000 consumenten in zes landen toont aan dat Nederlandse consumenten online vooral op zoek zijn naar plekken waar ze veel keuze hebben en waar het retourbeleid veel flexibiliteit geeft.

Retourbeleid doorslaggevend

Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de Nederlanders sneller kiezen voor een webwinkel wanneer die click & collect aanbiedt. Voor bijna de helft is het ook belangrijk dat ze het online gevonden product ook terug kunnen vinden in de fysieke winkel. 59 procent zegt dan weer dat gratis retourneren een belangrijke reden is om een webshop aan te raden.

 

Het retourbeleid is ook op andere vlakken nog belangrijk: 71 procent zegt dat ze het beleid bekijken voor ze iets bestellen bij een webshop, terwijl 56 procent zegt dat ze meer zullen winkelen bij een online winkel als die het eenvoudig maakt om producten te retourneren.

 

Mobiel shoppen populair in Nederland

Nederland is ook een duidelijke voortrekker in het gebruik van mobiele apparaten voor online winkelen: 80 procent van alle smartphonegebruikers en 86 procent van tabletgebruikers gebruikt hun toestellen om online aankopen te doen. Daarmee ligt Nederland ver boven het gemiddelde van respectievelijk 50 en 60 procent in andere landen.

 

43 procent zegt trouwens dat het minder geneigd is om het aanbod van concurrenten te bekijken, wanneer het de app van een online shop gebruikt.  Ook de sociale media doen hun duit in het zakje. 31 procent van de Nederlandse ondervraagden zegt al een merk geliket te hebben op Facebook, waarvan 82 procent ook echt de updates van het merk volgt.

 

Ten slotte gaan Nederlandse consumenten ook op zoek naar flexibiliteit bij de handelaars. 34 procent wil meer keuze op vlak van afhaallocaties, terwijl 51 procent een meer flexibele afleverdatum wil. 94 procent vindt track-and-trace handig of essentieel. 66 procent wil die updates via e-mail ontvangen, terwijl 48 procent dat ook best op de website wil doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top