Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Nederlanders willen online veel keuze en flexibiliteit

Een onderzoek van comScore en UPS bij meer dan 5000 consumenten in zes landen toont aan dat Nederlandse consumenten online vooral op zoek zijn naar plekken waar ze veel keuze hebben en waar het retourbeleid veel flexibiliteit geeft.

Retourbeleid doorslaggevend

Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de Nederlanders sneller kiezen voor een webwinkel wanneer die click & collect aanbiedt. Voor bijna de helft is het ook belangrijk dat ze het online gevonden product ook terug kunnen vinden in de fysieke winkel. 59 procent zegt dan weer dat gratis retourneren een belangrijke reden is om een webshop aan te raden.

 

Het retourbeleid is ook op andere vlakken nog belangrijk: 71 procent zegt dat ze het beleid bekijken voor ze iets bestellen bij een webshop, terwijl 56 procent zegt dat ze meer zullen winkelen bij een online winkel als die het eenvoudig maakt om producten te retourneren.

 

Mobiel shoppen populair in Nederland

Nederland is ook een duidelijke voortrekker in het gebruik van mobiele apparaten voor online winkelen: 80 procent van alle smartphonegebruikers en 86 procent van tabletgebruikers gebruikt hun toestellen om online aankopen te doen. Daarmee ligt Nederland ver boven het gemiddelde van respectievelijk 50 en 60 procent in andere landen.

 

43 procent zegt trouwens dat het minder geneigd is om het aanbod van concurrenten te bekijken, wanneer het de app van een online shop gebruikt.  Ook de sociale media doen hun duit in het zakje. 31 procent van de Nederlandse ondervraagden zegt al een merk geliket te hebben op Facebook, waarvan 82 procent ook echt de updates van het merk volgt.

 

Ten slotte gaan Nederlandse consumenten ook op zoek naar flexibiliteit bij de handelaars. 34 procent wil meer keuze op vlak van afhaallocaties, terwijl 51 procent een meer flexibele afleverdatum wil. 94 procent vindt track-and-trace handig of essentieel. 66 procent wil die updates via e-mail ontvangen, terwijl 48 procent dat ook best op de website wil doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top