Nederlanders winkelen steeds vaker bij Chinese webshops | RetailDetail

Nederlanders winkelen steeds vaker bij Chinese webshops

Nederlanders winkelen steeds vaker bij Chinese webshops

Nederlandse consumenten hebben de goedkope prijzen van Chinese webshops ontdekt en laten zich niet afschrikken door de doorgaans veel minder goede service, zeggen consultancybureaus.

Twee miljoen gebruikers

Vooral jongeren zouden weinig problemen hebben met winkelen bij Chinese webshops: zij zijn het gewend om ook in het buitenland te shoppen en het internet kent voor hen geen grenzen. Een positieve ervaring van een bekende is vaak al voldoende om ook de stap te wagen naar onbekende Chinese retailers.

 

Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer Chinese webwinkels hun pijlen richten op de Westerse markt. AliExpress, onderdeel van internetgigant Alibaba, heeft ondertussen twee miljoen geregistreerde gebruikers op de Nederlandstalige website. Wereldwijd krijgt de webshop zelfs bijna 800 miljoen bezoekers over de virtuele vloer.

 

Toch maken de Nederlandse e-tailers zich momenteel geen zorgen. Bol.com zegt dat de omzet van AliExpress nog binnen de perken blijft en ook Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is sceptisch over de cijfers rond AliExpress. Hij zegt dat 390 miljoen euro besteed wordt in buitenlandse webshops, amper een kwart daarvan in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.