Netflix groeit minder snel dan gedacht | RetailDetail

Netflix groeit minder snel dan gedacht

Netflix groeit minder snel dan gedacht

De Amerikaanse aanbieder van internettelevisie Netflix heeft in het derde kwartaal minder nieuwe abonnees aangetrokken dan het management eerder zelf had voorspeld. Hoeveel abonnees de groep in België en Nederland al kon strikken, is niet bekendgemaakt.

"Lagere groei door iets hogere prijzen"

In een brief aan zijn aandeelhouders meldt Netflix dat het de voorbije drie maanden 3 miljoen nieuwe klanten mocht verwelkomen, bij wie 1 miljoen in de Verenigde Staten. Dat zijn er minder dan het bedrijf had vooropgesteld, maar "In de drie voorgaande kwartalen hebben we de groei van het bestand onderschat, dit keer hebben we de groei overschat". Netflix telt nu wereldwijd ruim 53 miljoen abonnees en het management hoopt de komende drie maanden nog eens 4 miljoen nieuwe abonnees te mogen verwelkomen.

 

Het bedrijf geeft ook zelf een mogelijke verklaring door te stellen dat "de mindere groei waarschijnlijk te wijten is aan de iets hogere prijzen in vergelijking met het voorbije jaar". Al is dat laatste geen slecht nieuws voor de aandeelhouders, want daardoor zag Netflix zijn omzet met bijna 40% groeien tot 1,2 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 59 miljoen dollar, ook al flink meer dan de 32 miljoen dollar uit het derde kwartaal van 2013.

 

"Belgen surfen sneller dan Nederlanders"

Netflix ging in september van start in verschillende Europese landen. Hoeveel abonnees de zender in België en Nederland al heeft, staat niet in de brief te lezen. Volgens een Nederlandse peiling zou wel ruim één miljoen Nederlanders Netflix gebruiken.

 

Intussen laat de groep wel weten dat België en Nederland in de top-5 staan van landen met het snelste internet (een belangrijk criterium voor de streamingkwaliteit): België staat op twee, net vóór Nederland, en moet enkel Zwitserland laten voorgaan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.