Nieuwe geschillencommissie voor webshops | RetailDetail

Nieuwe geschillencommissie voor webshops

Nieuwe geschillencommissie voor webshops

Nederland heeft sinds deze week een tweede geschillencommissie voor webwinkels. Daarmee krijgen consumenten bij hun online aankoop meer garanties in het geval van een conflict met de handelaar.

Twee onafhankelijke commissies

De nieuwe Geschillencommissie Webshop komt voort uit de overeenkomst tussen de Consumentenbond en de Stichting Webshop Keurmerk over het gebruik van tweezijdige algemene voorwaarden door leden van de stichting. Consumenten kunnen met klachten terecht bij de commissie als deze is aangesloten bij de Stichting Webshop Keurmerk of als de webwinkel zich zelfstandig heeft aangesloten bij de geschillencommissie.

 

Al eerder was er de Geschillencommissie Thuiswinkel, voor webwinkels die van brancheorganisatie Thuiswinkel Waarborg een keurmerk hebben gehad. Beide commissies zijn onafhankelijk en oordelen op basis van dezelfde algemene voorwaarden die zijn overeengekomen met de Consumentenbond.

 

Het indienen van een klacht gaat consumenten 25 euro kosten en klachten worden alleen in behandeling genomen als de consument eerst rechtstreeks met de webwinkelier heeft gezocht naar een oplossing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.