Nieuwe geschillencommissie voor webshops

Nieuwe geschillencommissie voor webshops

Nederland heeft sinds deze week een tweede geschillencommissie voor webwinkels. Daarmee krijgen consumenten bij hun online aankoop meer garanties in het geval van een conflict met de handelaar.

Twee onafhankelijke commissies

De nieuwe Geschillencommissie Webshop komt voort uit de overeenkomst tussen de Consumentenbond en de Stichting Webshop Keurmerk over het gebruik van tweezijdige algemene voorwaarden door leden van de stichting. Consumenten kunnen met klachten terecht bij de commissie als deze is aangesloten bij de Stichting Webshop Keurmerk of als de webwinkel zich zelfstandig heeft aangesloten bij de geschillencommissie.

 

Al eerder was er de Geschillencommissie Thuiswinkel, voor webwinkels die van brancheorganisatie Thuiswinkel Waarborg een keurmerk hebben gehad. Beide commissies zijn onafhankelijk en oordelen op basis van dezelfde algemene voorwaarden die zijn overeengekomen met de Consumentenbond.

 

Het indienen van een klacht gaat consumenten 25 euro kosten en klachten worden alleen in behandeling genomen als de consument eerst rechtstreeks met de webwinkelier heeft gezocht naar een oplossing.

Tags: