Online speelgoedverkoop groeit snel | RetailDetail

Online speelgoedverkoop groeit snel

Online speelgoedverkoop groeit snel

Het marktaandeel van online verkopers op de speelgoedmarkt groeit snel in Nederland. Volgens Michel Schaeffer van Bol.com wordt inmiddels al zo'n tienprocent van al het speelgoed via internet verkocht.

Speelgoedomzetten zakken door crisis

Schaeffer zegt dit in een artikel in Het Financieele Dagblad over de speelgoedmarkt in aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis. De krant meldt op basis van verschillende bronnen dat de omzetten onder invloed van de economische crisis waarschijnlijk lager gaan uitvallen dan vorig jaar. Bol.com zegt dat de verkopen in alle soorten speelgoed bij Bol.com met tientallen procenten aan het stijgen zijn. Dit weekeinde probeert de Ahold-dochter deze verkopen een nieuwe impuls te geven met een actie waarbij ieder vijfde product gratis is.

 

De periode vanaf eind november tot en met december is goed voor 25 tot 40 procent van de jaaromzet van speelgoedketens. Daarbij wordt door de ketens dit jaar stevig ingezet op prijs, via een ongekend folderoffensief. "Je krijgt ze in pakketten van vijftig tegelijk binnen", zegt Minze Wijnstra van Top1Toys in de krant. Intertoys geeft 25 procent korting op ieder tweede product, zusterketen Bart Smit (ook onderdeel van Blokker) geeft dezelfde korting op veel merken. V&D doet 20 procent korting op bijna alles op Sint-koopavond, terwijl Hema 15 procent extra korting geeft. Ook veel andere bedrijven zetten vooral in op lage prijzen om consumenten te verleiden toch meer te kopen.

 

Internet wijzigt offline assortiment

Wijnstra van Top1Toys erkent de verschuiving naar internet, wat invloed heeft op het assortiment van de keten, vooral bij artikelen gericht op oudere kinderen. "Voor een nieuw poppetje van Skylanders Giants voor de Wii-spelcomputer is het kinderlijk eenvoudig om even het artikelnummer in te tikken en je weet waar dat het goedkoopst te krijgen is. De meeste winkels van Top1Toys verkopen om die reden geen multimedia meer. Dat kan allemaal makkelijk door de brievenbus."

 

Vorig jaar steeg de Nederlandse webwinkelomzet tijdens de Sinterklaasperiode met 36 procent tot 405 miljoen euro. Dit jaar gaat dat getal nog veel hoger uitvallen, zo is de verwachting. De trend van appcessoires (speelgoed dat kan worden gebruikt in combinatie met tablet of smartphone) geeft dat een verdere impuls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.