Online speelgoedverkoop groeit snel

Online speelgoedverkoop groeit snel

Het marktaandeel van online verkopers op de speelgoedmarkt groeit snel in Nederland. Volgens Michel Schaeffer van Bol.com wordt inmiddels al zo'n tienprocent van al het speelgoed via internet verkocht.

Speelgoedomzetten zakken door crisis

Schaeffer zegt dit in een artikel in Het Financieele Dagblad over de speelgoedmarkt in aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis. De krant meldt op basis van verschillende bronnen dat de omzetten onder invloed van de economische crisis waarschijnlijk lager gaan uitvallen dan vorig jaar. Bol.com zegt dat de verkopen in alle soorten speelgoed bij Bol.com met tientallen procenten aan het stijgen zijn. Dit weekeinde probeert de Ahold-dochter deze verkopen een nieuwe impuls te geven met een actie waarbij ieder vijfde product gratis is.

 

De periode vanaf eind november tot en met december is goed voor 25 tot 40 procent van de jaaromzet van speelgoedketens. Daarbij wordt door de ketens dit jaar stevig ingezet op prijs, via een ongekend folderoffensief. "Je krijgt ze in pakketten van vijftig tegelijk binnen", zegt Minze Wijnstra van Top1Toys in de krant. Intertoys geeft 25 procent korting op ieder tweede product, zusterketen Bart Smit (ook onderdeel van Blokker) geeft dezelfde korting op veel merken. V&D doet 20 procent korting op bijna alles op Sint-koopavond, terwijl Hema 15 procent extra korting geeft. Ook veel andere bedrijven zetten vooral in op lage prijzen om consumenten te verleiden toch meer te kopen.

 

Internet wijzigt offline assortiment

Wijnstra van Top1Toys erkent de verschuiving naar internet, wat invloed heeft op het assortiment van de keten, vooral bij artikelen gericht op oudere kinderen. "Voor een nieuw poppetje van Skylanders Giants voor de Wii-spelcomputer is het kinderlijk eenvoudig om even het artikelnummer in te tikken en je weet waar dat het goedkoopst te krijgen is. De meeste winkels van Top1Toys verkopen om die reden geen multimedia meer. Dat kan allemaal makkelijk door de brievenbus."

 

Vorig jaar steeg de Nederlandse webwinkelomzet tijdens de Sinterklaasperiode met 36 procent tot 405 miljoen euro. Dit jaar gaat dat getal nog veel hoger uitvallen, zo is de verwachting. De trend van appcessoires (speelgoed dat kan worden gebruikt in combinatie met tablet of smartphone) geeft dat een verdere impuls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top