Online speelgoedverkoop groeit snel

Online speelgoedverkoop groeit snel

Het marktaandeel van online verkopers op de speelgoedmarkt groeit snel in Nederland. Volgens Michel Schaeffer van Bol.com wordt inmiddels al zo'n tienprocent van al het speelgoed via internet verkocht.

Speelgoedomzetten zakken door crisis

Schaeffer zegt dit in een artikel in Het Financieele Dagblad over de speelgoedmarkt in aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis. De krant meldt op basis van verschillende bronnen dat de omzetten onder invloed van de economische crisis waarschijnlijk lager gaan uitvallen dan vorig jaar. Bol.com zegt dat de verkopen in alle soorten speelgoed bij Bol.com met tientallen procenten aan het stijgen zijn. Dit weekeinde probeert de Ahold-dochter deze verkopen een nieuwe impuls te geven met een actie waarbij ieder vijfde product gratis is.

 

De periode vanaf eind november tot en met december is goed voor 25 tot 40 procent van de jaaromzet van speelgoedketens. Daarbij wordt door de ketens dit jaar stevig ingezet op prijs, via een ongekend folderoffensief. "Je krijgt ze in pakketten van vijftig tegelijk binnen", zegt Minze Wijnstra van Top1Toys in de krant. Intertoys geeft 25 procent korting op ieder tweede product, zusterketen Bart Smit (ook onderdeel van Blokker) geeft dezelfde korting op veel merken. V&D doet 20 procent korting op bijna alles op Sint-koopavond, terwijl Hema 15 procent extra korting geeft. Ook veel andere bedrijven zetten vooral in op lage prijzen om consumenten te verleiden toch meer te kopen.

 

Internet wijzigt offline assortiment

Wijnstra van Top1Toys erkent de verschuiving naar internet, wat invloed heeft op het assortiment van de keten, vooral bij artikelen gericht op oudere kinderen. "Voor een nieuw poppetje van Skylanders Giants voor de Wii-spelcomputer is het kinderlijk eenvoudig om even het artikelnummer in te tikken en je weet waar dat het goedkoopst te krijgen is. De meeste winkels van Top1Toys verkopen om die reden geen multimedia meer. Dat kan allemaal makkelijk door de brievenbus."

 

Vorig jaar steeg de Nederlandse webwinkelomzet tijdens de Sinterklaasperiode met 36 procent tot 405 miljoen euro. Dit jaar gaat dat getal nog veel hoger uitvallen, zo is de verwachting. De trend van appcessoires (speelgoed dat kan worden gebruikt in combinatie met tablet of smartphone) geeft dat een verdere impuls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top