Online speelgoedverkoop groeit snel

Online speelgoedverkoop groeit snel

Het marktaandeel van online verkopers op de speelgoedmarkt groeit snel in Nederland. Volgens Michel Schaeffer van Bol.com wordt inmiddels al zo'n tienprocent van al het speelgoed via internet verkocht.

Speelgoedomzetten zakken door crisis

Schaeffer zegt dit in een artikel in Het Financieele Dagblad over de speelgoedmarkt in aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis. De krant meldt op basis van verschillende bronnen dat de omzetten onder invloed van de economische crisis waarschijnlijk lager gaan uitvallen dan vorig jaar. Bol.com zegt dat de verkopen in alle soorten speelgoed bij Bol.com met tientallen procenten aan het stijgen zijn. Dit weekeinde probeert de Ahold-dochter deze verkopen een nieuwe impuls te geven met een actie waarbij ieder vijfde product gratis is.

 

De periode vanaf eind november tot en met december is goed voor 25 tot 40 procent van de jaaromzet van speelgoedketens. Daarbij wordt door de ketens dit jaar stevig ingezet op prijs, via een ongekend folderoffensief. "Je krijgt ze in pakketten van vijftig tegelijk binnen", zegt Minze Wijnstra van Top1Toys in de krant. Intertoys geeft 25 procent korting op ieder tweede product, zusterketen Bart Smit (ook onderdeel van Blokker) geeft dezelfde korting op veel merken. V&D doet 20 procent korting op bijna alles op Sint-koopavond, terwijl Hema 15 procent extra korting geeft. Ook veel andere bedrijven zetten vooral in op lage prijzen om consumenten te verleiden toch meer te kopen.

 

Internet wijzigt offline assortiment

Wijnstra van Top1Toys erkent de verschuiving naar internet, wat invloed heeft op het assortiment van de keten, vooral bij artikelen gericht op oudere kinderen. "Voor een nieuw poppetje van Skylanders Giants voor de Wii-spelcomputer is het kinderlijk eenvoudig om even het artikelnummer in te tikken en je weet waar dat het goedkoopst te krijgen is. De meeste winkels van Top1Toys verkopen om die reden geen multimedia meer. Dat kan allemaal makkelijk door de brievenbus."

 

Vorig jaar steeg de Nederlandse webwinkelomzet tijdens de Sinterklaasperiode met 36 procent tot 405 miljoen euro. Dit jaar gaat dat getal nog veel hoger uitvallen, zo is de verwachting. De trend van appcessoires (speelgoed dat kan worden gebruikt in combinatie met tablet of smartphone) geeft dat een verdere impuls.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top