Spartoo opent marktplaats en denkt aan fysieke winkels | RetailDetail

Spartoo opent marktplaats en denkt aan fysieke winkels

Spartoo opent marktplaats en denkt aan fysieke winkels

De Franse online schoenenverkoper Spartoo heeft zijn Europese marktplaats geopend. Intussen zou Spartoo plannen hebben om in en rond Parijs heuse fysieke winkels te openen op basis van de online klantengegevens waarover het internetbedrijf beschikt.

Marktplaatsen almaar populairder

"Vandaag is al bijna een derde van alle internethandelaars actief via marktplaatsen", zegt Boris Saragaglia, topman en mede-oprichter van Spartoo. "Bovendien stijgt het aantal verkopen via marktplaatsen doorlopend. Het is dan ook bijna vanzelfsprekend dat ook wij aanwezig wilden zijn in dit veelbelovende kanaal van de markt. Deze nieuwe ontwikkeling biedt ons de mogelijkheid onze klanten nog meer keuze te bieden en hen dus nog meer voldoening te schenken."

 

In één klap stijgt het aanbod zo van 30.000 modellen van 750 merken naar 70.000 modellen van ruim 1.000 merken. Half maart had Spartoo zijn aanbod ook al verruimd met een kledingaanbod voor hem en haar, goed voor zowat 6.000 modellen van een honderdtal merken.

 

Fysieke winkels met "slim" aanbod

Intussen menen de Franse collega's van LSA te weten dat Spartoo er serieus aan denkt om een twintigtal fysieke winkels te openen, in eerste instantie in en rond Parijs. De plannen blijken al ver gevorderd. Zo zou het gaan om boetieks van ongeveer 200 m², met een selectie van telkens een duizendtal schoenen. De keuze van beschikbare modellen zou Spartoo baseren op de online klantengegevens waarover de groep beschikt, zoals welke klanten binnen de perimeter van de winkel wonen, hoe de verhouding mannen-vrouwen-kinderen is of nog welke modellen zij vooral bestellen.

 

Spartoo werd in 2006 in Grenoble opgericht en is intussen al actief in 20 Europese landen, waaronder België en Nederland. De groep, die onder meer het Belgische Sofina als aandeelhouder heeft, realiseerde in 2013 een omzet van 130 miljoen euro en verwelkomt maandelijks 14 miljoen bezoekers op zijn site.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.